Kementerian cadang wujud jawatan warden asrama ganti guru

1111

JITRA, Selasa – Kementerian Pendidikan bercadang mewujudkan jawatan warden asrama sekolah yang kini dipikul oleh guru bagi meringankan tugas yang terpaksa ditanggung oleh guru ketika ini.

Menterinya Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata perkara itu akan dipertimbangkan pihaknya kerana guru perlu menumpukan sepenuh perhatian terhadap sesi pembelajaran di sekolah.

Beliau berkata warden akan bertanggungjawab menjaga hal kebajikan pelajar asrama, selain perlu mempunyai ilmu kaunseling bagi kebaikan pelajar.

Sudah tiba masa bagi kementerian katanya mewujudkan jawatan itu bagi membolehkan warden menjaga pelajar secara sepenuh masa.

“Kita akan kaji dari pelbagai aspek berkaitan jawatan, kewangan dan jumlah asrama sebelum jawatan tersebut diwujudkan,” katanya selepas mengadakan pertemuan dengan Pengetua-pengetua Sekolah Kedah di Institut Aminuddin Baki di sini semalam.

Pertemuan dengan pengetua sekolah seluruh negeri ini bertujuan mendengar masalah yang dihadapi mereka dalam usaha untuk meningkatkan kualiti pendidikan negara. – Bernama

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian