Telaga air zam-zam pam 11 liter sesaat

s-640x411

JEDDAH, Khamis – Telaga air zam-zam yang menjadi tumpuan umat Islam seluruh dunia dilaporkan mampu mengepam antara 11 hingga 19 liter air sesaat.

Presiden Tinjauan Geologikal Arab Saudi, Zuhair Nawab berkata, pada tahun 2010, kerajaan telah mengumumkan satu projek besar untuk membersihkan air zam-zam dengan bajet sebanyak SR700 juta.

Katanya, kilang itu telah dibina berhampiran Masjidil Haram untuk kemudahan jemaah.

“Kilang air Zam-zam Raja Abdullah menghasilkan 200,000 botol air sehari dan meningkatkan pengeluaran pada bulan Ramadan dan haji musim,” katanya.

Nawab berkata, terdapat kajian yang dijalankan oleh Arab Saudi untuk membolehkan negara itu menyediakan air zam-zam ke Mekah dan Madinah sepanjang tahun.

Dilaporkan kaji selidik itu telah menubuhkan sebuah pusat penyelidikan khusus untuk air zam-zam yang bertujuan untuk memastikan air tersebut  dihidang dengan berkualiti terbaik.

Selain itu Nawab berkata, telaga air zam-zam ini adalah satu sejarah kerana ia mengubah Mekah sebuah bandar gurun dan kering kepada tanah yang mempunyai populasi.

Katanya, orang dari selatan Semenanjung Arab akan datang ke Mekah mengambil air Zam-zam untuk keluarga dan rakan-rakan.

“Keluarga tertentu di Mekah akan mengambil alih tanggungjawab mencurah air Zam-zam untuk semua orang yang melawat telaga itu. Tanggungjawab itu menjadi tradisi keluarga.,” katanya. -Agensi

The post Telaga air zam-zam pam 11 liter sesaat appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian