Kegagalan BN bentang pindaan Akta 355 serlah kebijakan PAS

Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin

BANGI, 2 Rejab 1438H, Khamis – Kegagalan Barisan Nasional (BN) untuk membentangkan Rang Undang-Undang (RUU) Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU 355 sebenarnya telah meneguhkan lagi kebenaran, kewajaran dan kebijakan PAS membawanya sendiri, kata Ketua Pemudanya, Nik Mohamad Abduh Nik Aziz.

Tidak goyah dengan tindakan parti pemerintah itu, beliau berkata, ia sekadar kembali kepada keadaan sediakala dan persediaan asal PAS.

“Sebagaimana pernah disebut dan diakui sendiri oleh seorang YB UMNO di DUN Kelantan sebelum ini, hanya PAS yang mampu dan bersedia.

“UMNO masih belum mampu. Hanya yang mampu dan diharapkan daripada UMNO adalah sokongan demi memartabatkan Islam dan syariatnya. Ia kewajiban bersama,” kata Nik Abduh dalam satu kenyataan, hari ini.

Mengulas lanjut, beliau berkata, kesediaan kerajaan BN sebelum ini untuk membawa sendiri RUU 355 adalah langkah parti itu dan tiada kaitan dengan PAS.

“PAS mengalu-alukannya kerana ia akan lebih memudahkan usaha murni ini. Islam menyuruh kita memilih jalan yang lebih mudah jika ada. Yang terlarang ialah berhenti kerana tiada jalan mudah. PAS takkan sesekali berhenti di tempat terlarang.

“Mari mendoakan semoga Allah menyatukan hati Ahli-Ahli Parlimen khususnya yang beragama Islam, lebih-lebih lagi Tan Sri Speaker untuk teguh istiqamah membenarkan pembentangan RUU persendirian ini oleh YB Tuan Guru presiden PAS,” katanya.

Keputusan BN untuk tidak membentangkan RUU 355 diputuskan dalam mesyuarat Dewan Tertinggi BN di Menara Dato’ Onn di sini, malam tadi.

Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Razak, dilaporkan berkata, keputusan itu adalah selaras dengan amalan BN yang membuat keputusan berdasarkan konsensus bersama parti komponen.

The post Kegagalan BN bentang pindaan Akta 355 serlah kebijakan PAS appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian