30 NGO akan sertai Malaysia #QuranHour 19 Jun ini


SHAH ALAM, 29 Syaaban 1438H, Jumaat – Kira-kira 30 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam bakal menyertai kempen membaca al-Quran, Malaysia #QuranHour pada 19 Jun bersamaan dengan 24 Ramadan ini.

Pengasas Yayasan Wa¬ri¬san ¬Ummah Ikhlas, Datuk Dr. ¬Hu¬ssamuddin Yaacub berkata, sebagaimana penganjuran sebelum ini, pelbagai NGO Islam dilibatkan untuk sama-sama menggalakkan umat Islam mendekati al-Quran.

Namun, apa yang berbeza kali ini ialah, katanya, pihak¬ WUI menjemput secara rasmi NGO Islam untuk menyertai dan bertukar pendapat berkenaan kempen Malaysia #QuranHour.

“Buat julung-julung kalinya, kita mahu semua NGO Islam menyertai dan bekerjasama kerana ini merupakan tanggungjawab kita sesama Islam membawa masyarakat membudayakan al-Quran.

“Kita mahu umat Islam selain membaca al-Quran, mereka memahami, menjiwai dan sentiasa mengamalkannya dalam kehidupan seharian,” katanya kepada pemberita di sini, Khamis.

Malaysia #QuranHour secara rasmi akan bermula di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Putrajaya dan berlangsung selama sejam pada pukul 12 tengah hari hingga 1 petang.

Antara NGO Islam yang hadir adalah Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), Persatuan Ulama Malaysia, Persatuan Aspirasi Mualaf dan Persatuan RumahNgaji.

The post 30 NGO akan sertai Malaysia #QuranHour 19 Jun ini appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian