Israel sembur bahan kimia toksik atas ladang penduduk Palestin

SEMENANJUNG GAZA, 13 Syaaban 1438H, Rabu – Pengusaha pertanian Palestin berdepan kerugian teruk selepas pesawat rejim Israel bertindak menyembur bahan kimia toksik dan racun perosak berbahaya di atas tanah ladang mereka di Semenanjung Gaza.

Sumber tempatan berkata, beberapa kawasan terjejas di antara bandar Jalur Gaza selatan di Khan Yunis dan bandar Jalur Gaza Pusat di Dayr al-Balah.

Katanya, rejim Israel turut mengancam untuk melepaskan tembakan ke kawasan penternakan dan petani sekiranya mereka mendekati kawasan lain.

Seorang petani Palestin berkata, beberapa hasil tanamannya seperti tembikai, bendi dan gandum yang berada berhampiran dengan pusat pemeriksaan Israel telah disembur dengan racun perosak dan racun rumpai.

Katanya, racun rumpai itu digunakan oleh Israel untuk merosakkan tumbuhan liar di sekitar pagar keselamatan, yang biasanya disembur berpuluh meter jaraknya dari ladang tanaman mereka.

Namun, beliau yakin rejim itu sengaja menyasarkan kawasan tanamannya sehingga menyebabkan segala hasil terjejas dan rosak.

Petani Palestin kini berusaha untuk memenuhi permintaan yang tinggi kepada 1.8 juta penduduk Gaza yang dikawal oleh rejim itu. Mereka berdepan dengan pelbagai cabaran disebabkan oleh kekurangan peralatan pertanian dan racun perosak yang diluluskan.

Disebabkan oleh penurunan dalam pengeluaran dan larangan Israel ke atas kemasukan komoditi asas, petani Gaza terpaksa menggunakan bahan-bahan kimia yang diharamkan, bagi memaksimum hasil tanaman.

Ia sekaligus akan menimbulkan bahaya terhadap kesihatan petani dan juga pengguna.- Agensi

The post Israel sembur bahan kimia toksik atas ladang penduduk Palestin appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian