Tak masuk akal pertahan ‘LGBT’ atas nama hak asasi manusia

Oleh Athirah Huda Zalhe

BANGI, 22 Syaaban 1438H, Jumaat – Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Datuk Zainul Rijal Abu Bakar menyifatkan tindakan mempertahan golongan LGBT menggunakan hak asasi manusia adalah suatu perkara yang tidak masuk akal.

Beliau dalam tulisannya di Sinar Harian hari ini berkata, perjuangan hak asasi manusia itu kini dilhat tidak hanya terhad dengan LGBT sahaja, malah mengiktiraf pula komuniti baharu sebagai LGBTIQ.

“I’ adalah intersexed iaitu golongan yang mempunyai dua jantina manakala ‘Q’ atau queer pula ialah golongan melampau yang mempunyai naluri seksual tidak terhad kepada lelaki dan perempuan sahaja tetapi juga terhadap haiwan, pokok, objek dan lain-lain lagi.

“Walaupun Islam mengiktiraf hak golongan intersexed atau dalam bahasa mudahnya khunsa, tetapi golongan queer ini membawa pemikiran yang sangat melampau,” katanya.

Mengulas lanjut Zainul Rijal berkata, anehnya golongan memperjuang asasi manusia langsung tidak menyentuh hak golongan ‘queer’ di Malaysia meskipun lantang di luar negara.

Ini kerana katanya, golongan berkenaan akan merumitkan jalan kepada pejuang hak asasi manusia berikutan komuniti ‘queer’ secara jelas bercanggah dengan nilai ketimuran.

“Perkahwinan sejenis sudah mula mahu diberi pengiktirafan di luar negara.

“Sudah ada perkahwinan antara keluarga terdekat seperti ibu dan anak, ayah dan anak, adik-beradik dan pelbagai hubungan yang dilarang dilakukan, sama ada dalam agama ataupun adat.

“Suatu hari nanti tidak mustahil ada yang mahu berkahwin dengan diri sendiri, berkahwin dengan mayat, objek haiwan dan lain-lain lagi. Di manakah penghujungnya kelak?” katanya.

Katanya, tidak hanya setakat itu, malah trend perjuangan terbaru yang dilihat kini, menuntut kesaksamaan gender yang mahu menyamakan hak antara lelaki dan wanita.

“Dalam erti kata lain, apa yang dinikmati atau boleh dibuat oleh lelaki hendaklah juga dinikmati dan dilakukan oleh perempuan tanpa mengambil kira naluri keperluan dan sifat semula jadi kedua-dua golongan ini.

“Lelaki dan perempuan mahu bersaing antara satu sama lain di hadapan mata manusia bukan kedudukan mereka di hadapan ALLAH SWT,” katanya.

Impaknya kata beliau, wanita juga tidak mahu terlepas menjadi imam solat kepada golongan lelaki dan perempuan walaupun ia bercanggah dengan Islam.

“Begitu halnya pembahagian faraid yang sudah tuntas dalam al-Quran mahu diubah kerana dikatakan ketika ini wanita juga telah menjalankan tugasan lelaki.

“Trend sebegini sangatlah terpesong dari arus pemikiran Islam yang sebenar kerana ia membawa erti kata mengubah undang-undang atau syariah itu sendiri,” katanya.

The post Tak masuk akal pertahan ‘LGBT’ atas nama hak asasi manusia appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian