Tarif elektrik disemak Januari tahun depan

KUALA LUMPUR, 15 Syawal 1438H, Ahad – Semakan tarif elektrik seterusnya untuk Semenanjung Malaysia akan diadakan pada Januari tahun depan, kata Ketua Setiausaha Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Dr Zaini Ujang.

Beliau berkata, semakan itu sedang dilaksanakan oleh Suruhanjaya Tenaga di bawah dasar Pasca Melalui Kos Pasaran (ICPT) setiap enam bulan.

“Yang paling terkini adalah untuk bulan Januari hingga Jun 2017. Tetapi pada 30 Jun, kerajaan bersetuju untuk membelanjakan RM1.303 bilion bagi menampung kenaikan kos bahan api dan bekalan elektrik di Semenanjung dari Julai hingga Disember tahun ini,” katanya dalam temu bual Pada program Ruang Bicara Saluran Berita Bernama, Rabu lalu.

Kerajaan sebelum ini bersetuju untuk mengekalkan rebat tarif elektrik sebanyak 1.52 sen / kWh dari 1 Julai hingga 30 Disember tahun ini.

Zaini berkata, perbelanjaan RM1.30 bilion diterjemahkan kepada kadar 2.54 sen / kWh, di mana 1.52 sen / kWh digunakan untuk mengekalkan rebat tarif kuasa dan 1.02 sen / kWh untuk menampung surcaj bagi kenaikan kos bahan api dan dibayar terus kepada TNB dan pengeluar kuasa bebas seperti Malakoff Corporation Bhd dan YTL Power Generation Sdn Bhd.

“Ini bermakna kerajaan menghapuskan caj yang sepatutnya dikenakan ke atas pengguna dan mengambil keputusan untuk mengekalkan kadar rebat ICPT sebanyak 1.52 sen / kWh untuk memastikan bekalan elektrik pada tarif yang sama.

“Pada masa ini, tarif asas yang akan disemak semula setiap tiga tahun adalah pada 38.53 sen / kWh tetap,” katanya.

Tarif asas juga mengambil kira harga asas untuk bahan api utama seperti gas paip, arang batu dan gas asli cecair.

Ia juga mengambil kira kos penyelenggaraan operasi dan pembangunan bagi syarikat utiliti, termasuk ‘Pulangan Aset Dikawal Berdasar’ dan telah diputuskan oleh kerajaan selama empat tahun dari 1 Januari 2014 hingga 31 Disember 2017.

The post Tarif elektrik disemak Januari tahun depan appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian