Militan Mesir mengaku bertanggungjawab letupan kecil di Kedutaan Myanmar

KAHERAH, 12 Muharram 1439H, Isnin – Kumpulan militan Mesir, Hasm mendakwa bertanggungjawab melakukan letupan kecil di kedutaan Myanmar di Kaherah, mengatakan ia sebagai tindakan balas terhadap serangan tentera negara itu terhadap umat Islam Rohingya.

“Pengeboman ini sebagai amaran kepada kedutaan pembunuh, pembunuh wanita dan kanak-kanak di Negeri Islam Rakhine, dan dalam perpaduan dengan anak-anak penduduk Islam ini yang lemah,” kata Hasm dalam kenyataannya.

Ini adalah kali pertama Hasm, sebuah kumpulan yang dipersalahkan untuk beberapa serangan yang menyasarkan hakim dan anggota polis di sekitar Kaherah sejak tahun lepas, mengakui serangan ke atas sasaran awam.

“Kami telah berhati-hati untuk memastikan tidak ada mangsa awam atau orang yang tidak bersalah (cedera) semasa operasi, atau anda akan melihat neraka yang terbakar yang tidak dapat dihentikan,” kata kenyataan Hasm.

Kedutaan Myanmar bagaimanapun tidak dapat dihubungi untuk diminta sebarang komen.

Gelombang keganasan terbaru di Rakhine bermula pada 25 Ogos, ketika pemberontak Rohingya menyerang jawatan polis dan kem tentera, membunuh kira-kira 12 orang.

Penganiayaan tentera Myanmar telah menyebabkan lebih daripada 410,000 umat Islam Rohingya melarikan diri ke Bangladesh. – Agensi

The post Militan Mesir mengaku bertanggungjawab letupan kecil di Kedutaan Myanmar appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian