81 rakyat Palestin cedera di Tebing Barat

GAZA, 3 Rabiulakhir 1439H, Jumaat – Sekurang-kurangnya 81 rakyat Palestin cedera ketika mengadakan tunjuk perasaan di wilayah yang dijajah di Tebing Barat dan Baitulmaqdis, semalam, kata Pertubuhan Palang Merah Palestin.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan, pertubuhan itu berkata, tiga daripada penunjuk perasaan cedera ditembak dengan peluru hidup, manakala 23 lagi terkena tembakan peluru getah.

Sementara, 43 lagi penunjuk perasaan cedera akibat terhidu gas pemedih mata yang dilepaskan askar rejim Zionis, dan 12 lagi luka dan terbakar.

Saksi berkata, askar rejim Israel bertindak kasar terhadap penunjuk perasaan di pintu keluar masuk di Qalandia, dekat Ramallah; di Kampung Nabi Saleh; Bab Al-Zawiyeh; Halhoul di Hebron; Al-Naqqar di Tulkarm dan di pusat pemeriksaan tentera di Huwwara dekat Nablus.

Sejak 6 Disember lalu, apabila Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump mengisytiharkan Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel, rakyat Palestin mula bangkit mengadakan tunjuk perasaan setiap hari.

Dalam tempoh itu, kira-kira 3,400 penunjuk perasaan cedera. – Agensi

The post 81 rakyat Palestin cedera di Tebing Barat appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian