Isu Baitulmaqdis: OIC tak iktiraf keputusan AS

 

ISTANBUL, 24 Rabiulawal 1439H, Rabu – Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) menolak keputusan Amerika Syarikat (AS) mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel.

Bercakap pada pembukaan sidang kemuncak luar biasa OIC hari ini, Setiausaha Agungnya, Yousef al-Othaimeen, mengajak pemimpin Islam supaya bekerjasama memberi reaksi kepada tindakan AS itu.

“OIC menolak dan mengutuk keputusan Amerika. Ini adalah pelanggaran undang-undang antarabangsa dan ini adalah provokasi perasaan umat Islam di seluruh dunia. Ia akan mewujudkan keadaan ketidakstabilan di rantau ini dan di dunia,” katanya.

Sementara itu, Presiden Palestin, Mahmoud Abbas berkata, AS telah membatalkan rundingan damai Israel-Palestin selepas membuktikan tindakan berat sebelah yang memihak kepada Israel.

“Kami tidak akan menerima apa-apa peranan Amerika Syarikat dalam proses perdamaian, mereka telah membuktikan berat sebelah yang memihak kepada Israel,” katanya.

“Baitulmaqdis adalah dan akan menjadi ibu negara Palestin,” tegasnya.

Sidang Kemuncak OIC itu diusahakan oleh Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan susulan pengumuman Donald Trump yang mengisytihar dan mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel.

Bercakap pada mesyuarat itu, Erdogan menuduh Israel sebagai negara pengganas dan menegaskan pengiktirafan AS terhadap Baitulmuqaddis sebagai ibu negara Israel dikutuk oleh masyarakat antarabangsa.

“Ia adalah batal dan tidak sah. Tidak ada negara di dunia yang menyokong keputusan ini,” katanya. – Agensi

The post Isu Baitulmaqdis: OIC tak iktiraf keputusan AS appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian