Rasuah: Dua putera raja Arab Saudi bebas dari tahanan


RIYADH, 10 Rabiulakhir 1439H, Jumaat – Peguam Negara Arab Saudi telah membebaskan dua anak lelaki Raja Abdullah dari tahanan berhubung operasi antirasuah kerajaan.

Putera Meshaal Abdullah dan Putera Faisal Abdullah adalah antara 200 anggota keluarga diraja, menteri kerajaan dan ahli perniagaan yang ditahan sejak kerajaan memulakan pembersihan antirasuah yang dijalankan oleh Putera Mahkota Mohammed bin Salman, pada bulan November.

Kedua-duanya itu dibebaskan selepas mereka bersetuju dengan penyata kewangan dengan kerajaan, kata Pegawai Senior Saudi kepada Reuters.

Bagaimanapun, keputusan sama ada untuk melepaskan adik ketiga mereka, Putera Turki Abdullah, masih belum dapat dicapai, kata sumber itu.

Hampir dua puluh individu lain dilepaskan awal minggu ini, seperti dilaporkan akhbar Saudi Okaz pada 26 Disember.

Bulan lalu, putera kanan Saudi dan Bekas Ketua Pengawal Negara, Miteb bin Abdullah, dibebaskan selepas dilaporkan bersetuju dengan penyelesaian sebanyak $ 1 bilion dengan kerajaan.

Miteb adalah anak lelaki Raja Abdullah yang terakhir, dan sepupu Mahkota Putera Salman.

Pembersihan antirasuah dramatik ini adalah yang terkini dalam beberapa langkah oleh putera mahkota yang dilihat sebagai langkah untuk mengukuhkan kuasa ke atas negara dan pemimpin terdahulu. – Agensi

The post Rasuah: Dua putera raja Arab Saudi bebas dari tahanan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian