Beruntung jadi penceroboh tanah di Malaysia atas nama agama

ISU ini amat sensitif kerana melibatkan campur tangan pihak istana dan sensitiviti agama. Hakikatnya, tanah telah diceroboh. Pedang hanya mampu berkongsi beberapa komen di Facebook berkenaan isu ini.

“Beruntungnya penceroboh tanah di Malaysia, dengan syarat atas nama agama. Tidak dihukum, bahkan dapat tanah dan duit lagi.”

“Hakikat yang pening difikir. Dah dapat tanah baru untuk pindah. Tapi tapak lama makin aktif. Tapak baru makin meriah. Double untung.”

“Buat ‘ikut dan’ aja depa ni. Jumpa pokok tang mana-mana, ikat kain, bertahun-tahunlah duk tang tu. Lepaih ni kena ada enakmen ‘ikat kain secara haram di batang pokok atas tanah orang’, itupun kalau pemerintah berani ambil tindakanlah.”

“Di sekitar negeri xxxxx ,depa buat binaan di reserve jalan.. menjadi-jadi.. bila peniaga Melayu berniaga tepi jalan cukup laju dihalau dan dirobohkan kedai-kedai.”

“Manual dah hilang ni. Manual digunakan sekarang manual hawa nafsu.”

Kata Pedang adalah segmen lidah pengarang Ismaweb.net. Pandangan Kata Pedang tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), sebuah pertubuhan Islam dan Melayu sederhana.

The post Beruntung jadi penceroboh tanah di Malaysia atas nama agama appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian