Israel terbabit cubaan bunuh pemimpin Hamas

BEIRUT, 10 Jamadliawal 1439H, Sabtu – Pihak berkuasa Lubnan berkata, rejim pengganas Israel terbabit dalam cubaan membunuh seorang pemimpin Pergerakan Perjuangan Islam Palestin (Hamas) dengan meletupkan kereta yang dinaikinya awal bulan ini.

Mohammad Hamdan cedera apabila bom yang dipasang pada kereta dinaikinya meletup di selatan bandar pelabuhan Sidon, 14 Januari lalu.

Beliau tidak dilihat sebagai mempunyai peranan dalam politik Hamas, tetapi sumber Palestin menyatakan Mohammad Hamdan menganggotai unit keselamatan pergerakan itu.

Menteri Dalam Negeri Lubnan, Nouhad Mashnuq dalam satu kenyataan hari ini berkata, salah seorang perancang cubaan bunuh itu ditangkap dan mengaku bekerjasama dengan perisik rejim pengganas Zionis.

Tanpa menyatakan kewarganegaraan perancang yang ditangkap itu, beliau berkata, peralatan komunikasi yang canggih turut dirampas daripada lelaki terbabit.

Hamas sebelum ini menuduh rejim pengganas Israel terbabit dalam cubaan membunuh Mohammad Hamdan.

Pergerakan itu pernah terbabit dalam tiga perang dengan rejim pengganas sebelum ini, dan berpangkalan di Gaza, tetapi cawangannya beroperasi di seluruh Timur Tengah, termasuk di Lubnan.

Pada 2010, Lubnan menghukum mati seorang pegawai tinggi keselamatannya kerana bekerjasama dengan perisik rejim pengganas Israel untuk membunuh pemimpin Jihad Islam di Sidon. – Agensi

The post Israel terbabit cubaan bunuh pemimpin Hamas appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian