Kalau Pedang jadi Perdana Menteri Malaysia….

KETIKA ini heboh dibincangkan siapakah calon perdana menteri jika pembangkang berjaya mengalahkan kerajaan Barisan Nasional.

Penelitian Pedang di media sosial, rata-rata anak muda menolak cadangan mengangkat Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri sementara.

Hujah mereka mudah.

Pertama, memang betul Tun Dr Mahathir seorang negarawan hebat. Tapi adakah beliau pemimpin masa hadapan? Zaman beliau sudah berakhir.

Kedua, tempoh ‘sementara’ diberikan kepada Tun Dr Mahathir adalah untuk memberi laluan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila beliau dibebaskan kelak. Dah memang tak ada orang lain kah yang layak menjadi perdana menteri di kalangan pembangkang?

Ketiga, tak semua pemimpin pembangkang suka kepada Tun Dr Mahathir yang telah berlaku zalim kepada mereka sebelum ini. Disebabkan politik, kini mereka terpaksa akur kepada bekas perdana menteri itu.

Adakah situasi ini sihat untuk Malaysia?

Timbul persoalan lain yang juga sudah diketahui jawapannya. Jika anak muda tolak Tun Dr Mahathir, adakah mereka mahu Datuk Seri Najib Razak kekal di jawatannya sekarang?


Jawapannya tidak. Mereka mahu Najib letak jawatan. Skandal korupsi melibatkan pemimpin tidak pernah putus. 1MDB, Felda dan lain-lain. Cukup-cukuplah kepada Najib dan BN.

Lalu, apakah pilihan yang ada?

Melihat kepada realiti hari ini, umat Islam sebenarnya mempunyai pilihan.

Merujuk kepada sistem politik Islam, seharusnya pemimpin berwibawa perlu dilantik dan diangkat selayaknya menjadi ketua negara.

Siapakah orangnya? Apakah ciri-ciri pemimpin yang baik di sisi Islam?

Sudah pasti mereka yang amanah dan mengutamakan agenda Islam dalam pemerintahan. Kita boleh ukur sendiri sejauh manakah seseorang pemimpin itu memperjuangkan Islam.

Sesiapa yang membawa kebaikan dan manfaat untuk Islam, tak kira daripada parti mana sekalipun, kita perlu sokong. Hentikan taksub kepartian berlebihan yang membawa perpecahan.

Inilah pilihan yang terletak di tangan kita. Satukan hati, satukan agenda. Gunakan kuasa selaku pengundi. Biar mereka terpaksa tunduk dan patuh dengan suara kita yang mahukan pemimpin amanah dan berkualiti tinggi.

Pedang: Tak kisah siapa pun memerintah dengan syarat Islam dan Melayu terus dimartabat.

Kata Pedang adalah segmen lidah pengarang Ismaweb.net. Pandangan Kata Pedang tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), sebuah pertubuhan Islam dan Melayu sederhana

The post Kalau Pedang jadi Perdana Menteri Malaysia…. appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian