Qatar tolak keputusan Israel kenakan undang-undang di Tebing Barat, Baitulmaqdis

DOHA, 14 Rabiulakhir 1439H, Selasa – Qatar menolak sepenuhnya keputusan Parti Likud yang memerintah Israel untuk mengenakan undang-undang rejim itu di petempatan-petempatan di Tebing Barat dan Baitulmaqdis yang mereka duduki serta aneksasi kawasan terbabit kepada Israel.

Dalam satu kenyataan pada Isnin, Menteri Luar Qatar berkata, keputusan itu merupakan satu pencabulan yang serius ke atas hak-hak rakyat Palestin, lapor Agensi Berita Qatar (QNA).

Kenyataan itu menyebut pelaksanaan keputusan tersebut akan melemahkan usaha antarabangsa untuk melaksanakan penyelesaian dua negara selaras dengan terma-terma rujukan antarabangsa seperti ditetapkan serta Inisiatif Keamanan Arab.

Kementerian itu turut menggesa komuniti antarabangsa mengambil tanggungjawab dan memaksa Israel untuk menghormati resolusi legitimasi antarabangsa.

Kenyataan itu mengulangi pendirian tegas dan tetap Qatar dalam menyokong perjuangan Palestin serta ketabahan rakyatnya bagi memastikan penubuhan sebuah negara Palestin yang merdeka di sempadan 1967 dengan Baitulmaqdis Timur sebagai ibu kotanya.- Bernama

The post Qatar tolak keputusan Israel kenakan undang-undang di Tebing Barat, Baitulmaqdis appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian