Rundingan damai Palestin-Israel diperluas kepada China, Liga Arab

NEW YORK, 23 Jamadilawal 1439H, Jumaat – Proses Damai Timur Tengah yang diketuai Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC) diperluas kepada China, negara-negara Arab dan persidangan antarabangsa.

Wakil Palestin di PBB, Riyad Mansour berkata demikian selepas Presiden Mahmoud Abbas menyatakan kesediaannya menerima panel antarabangsa untuk menjadi orang tengah berkaitan rundingan damai dengan Israel.

“Kita menyatakan pendekatan kolektif melibatkan beberapa pihak, yang sekurang-kurangnya akan mempunyai peluang lebih baik untuk berjaya berbanding pendekatan satu negara yang begitu dekat dengan Israel,” katanya.

Sebelum ini, Mahmoud Abbas menolak peranan Amerika Syarikat (AS) yang diketuai Donald Trump sebagai orang tengah dalam rundingan damai antara negara itu dan Israel, selepas pengumuman presiden itu terhadap Baitulmaqdis pada awal Disember lalu.

Mansour berkata, proses damai kolektif itu akan mengikuti format Majlis Keselamatan PBB, yang dilihat sebagai langkah serius.

“Proses Damai diperluaskan kepada China dan Liga Arab atau mungkin lain-lain….kita melihat perkara itu.

“Atau mungkin proses berkenaan bersifat seperti persidangan Paris Perancis atau persidangan antarabangsa,” katanya.- Agensi

The post Rundingan damai Palestin-Israel diperluas kepada China, Liga Arab appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian