Sedar diri wahai ultra kiasu

RAMAI dalam kalangan orang Cina yang berjaya dalam perniagaan beranggapan bahawa kekayaan yang mereka miliki adalah hasil titik peluh mereka semata-mata, tidak ada kaitan dengan kerajaan dan sifat tolak ansur orang Melayu.

Mereka ini ibarat kacang lupakan kulit. Malah, mereka dengan bongkak berani berkata, penyumbang terbesar kepada pendapatan negara, terutama cukai pendapatan adalah datang daripada mereka, bukan orang lain.

Mereka langsung tidak menghargai usaha yang dilakukan oleh pihak kerajaan dan orang Melayu yang menjadi pak pacak, menjual tender dan memberikan lesen kepada mereka.

Sebab itu, pergi siasat syarikat-syarikat yang berbunyi Melayu, yang tidak terlalu berbunyi kecinaan, kebanyakannya, asal usul syarikat tersebut adalah kepunyaan orang Melayu, kerana tidak mampu untuk menyelenggara, maka syarikat itu dijual kepada orang Cina. Orang Melayu itu dilantik sebagai ‘pengerusi’ bagi mendapatkan projek dan tender kerajaan.

Individu terkaya di Malaysia, Robert Kuok merakamkan pengalamannya dalam buku, Robert Kuok: A Memoir. Dalam memoir itu Kuok menulis Malaysia dalam landasan yang salah kerana dasar ekonominya yang berasaskan kaum.

Kuok turut berkata beliau telah merayu kepada Perdana Menteri Malaysia ke 3, Tun Hussein Onn bagi merangka agenda ekonomi yang tidak berasaskan kaum, tetapi rayuannya ditolak. Peliknya, apakah beliau tidak sedar, bahawa sistem yang selama ini berjalan yang telah menjadikan beliau dan ultra kiasu lain menjadi kaya raya?

Justeru, saya sangat bersetuju dengan pendapat Perdana Menteri bahawa kejayaan perniagaan kaum Cina hari adalah disebabkan oleh ‘kunci’ yang dipegang kerajaan menjadikan mereka berjaya. Tanpa kunci itu mana mungkin mereka dapat mengecapi kekayaan negara ini.

Menurut Perdana Menteri lagi, Robert Kuok tidak akan menjadi usahawan berjaya seperti hari ini jika tidak kerana bantuan kerajaan. Sama ada individu itu kaya atau tidak, apa yang diperlukan adalah ‘kunci’ untuk masa depan yang lebih baik.

Siapakah yang beri anak kunci itu sehingga beliau dapat memonopoli (industri) beras dan gula suatu ketika dulu? Sebahagian subsidi gula dan beras oleh kerajaan dinikmati beliau, bukannya pengguna.

Kita tidak nafikan semangat keusahawanan yang telah sebati menjadi darah daging orang Cina. Mereka memang rajin, tekun dan berdisiplin. Tetapi, semua itu tidak mencukupi. Mana-mana individu memerlukan kunci dan kunci inilah yang diharap, melalui dasar kerajaan, membuka peluang dan ruang.

Begitu juga yang berlaku kepada pengusaha Genting Highlands, pusat judi terbesar Asia, mana mungkin boleh bangunan tersergam indah di puncak bukit itu, jika bukan orang Melayu yang bermurah hati menghadiahkan bukit berkenaan. Bermula daripada bawah, ditarahnya bukit itu dengan menjual kayu kayan, sebelum sampai ke puncak.

Bermodal kayu kayan itulah, maka hari ini tersergam indah bangunan di puncak bukit. Adakah kita dengan sewenang-wenang mahu mendakwa bahawa Genting Highlands semata-mata usaha mendiang Lim Goh Tong tanpa usaha dan bantuan kerajaan dan orang Melayu?

Sedarlah kamu bangsaku orang Cina, apa yang kamu miliki hari ini adalah disebabkan sifat murah hati dan toleransi orang Melayu. Meskipun kamu ‘beli’ dan ‘rasuah’ orang Melayu, tetapi saya tetap melihat ia suatu sumbangan yang tidak boleh dinafikan.

Ini adalah satu sifat dan kemurahan hatinya. Salah tetap salah, perbuatan tersebut tetap tidak betul, tetapi inilah segala ‘kunci’ yang dimaksudkan itu.

Sejak dahulu saya telah perkatakan, bahawa kejayaan orang Cina membina empayar kekayaan adalah hasil daripada toleransi orang Melayu. Dengan tidak lagi berlaku Peristiwa 13 Mei, menjadikan negara ini aman. Mereka dapat berniaga dengan baik tanpa diganggu.

Orang Cina boleh berniaga di kawasan 100 peratus orang Melayu tanpa diganggu-gugat orang Melayu. Orang Melayu reda dengan kekayaan yang dimiliki, menjadikan empayar kekayaan mereka terus berkembang. Berbanding sebaliknya, jika orang Melayu berniaga di kawasan Cina, saya tidak fikir orang Melayu boleh bertahan lama.

Pergilah ke syarikat-syarikat besar ini, kebanyakan pegawai perhubungan awam dan pengerusi mereka adalah dalam kalangan orang Melayu bagi membolehkan mereka mudah berurusan dengan pihak berkuasa (kerajaan).

Saya ingin tegaskan di sini kepada ultra kiasu yang menjdi kaya raya dan telah lupa diri bahawa dengan adanya hak istimewa orang Melayu dan Dasar Ekonomi Baharu (DEB) yang diwujudkan selapas 13 Mei 1969, menjadikan perniagaan orang Cina semakin berkembang dan berkembang, malah bertambah kaya.

Dasar membantu orang Melayu secara automatik membantu peniaga Cina yang telah menjadi kaya raya. Bacalah buku The Chinese Dilemma oleh Ye Lin-Sheng. Beliau adalah penulis berbangsa Cina yang wajar dicontohi oleh Cina ultra kiasu di Malaysia.

Dengan adanya perlindungan ini, bukan sahaja ia melindungi orang Melayu, tetapi juga melindungi orang bukan Melayu. Bertambahnya seorang pengusaha Melayu, maka akan semakin kayalah peniaga Cina, kerana pengusaha Melayu itu memerlukan produk dan servis daripada peniaga Cina.

Selain itu, keadaan negara yang aman dan stabil yang membolehkan mereka membina empayar kekayaan. Orang Melayu sudah berpuas hati dengan kehidupan ‘cukup makan’. Mereka tidak berasa iri hati atau dengki dengan hasil kekayaan yang dibolot oleh orang Cina, termasuk juga orang India, meskipun berada dalam tanah air sendiri.

Saya amat bersetuju dengan Ye Lin Sheng, sehingga hari ini, kejayaan orang Cina adalah hasil sifat sopan santun, toleransi dan kesabaran orang Melayu. Malangnya, orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah ‘menghina’ orang Melayu. Orang Melayu dianggap sebagai bangsa yang tidak bertamadun. Malah, kami yang memeluk Islam masih dianggap ‘masuk Melayu’.

Jarang sekali untuk melihat orang Cina mencebur diri dalam sektor pasukan keselamatan seperti polis dan tentera, kerana ia dianggap sebagai ‘kerja kotor’ dan hak eksklusif orang Melayu. Masih ada beranggapan bahawa budaya Cina lebih superior daripada budaya Melayu.

Umumnya, orang Cina boleh menerima ‘ketuanan orang putih’ tetapi sangat sukar menerima ‘ketuanan Melayu’. Sebab itu, mereka lebih rela memakai pakaian orang putih daripada pakaian Melayu.

Apakah mereka tidak sedar bahawa dengan adanya orang Melayu yang melakukan ‘kerja-kerja ghurka’ seperti menjadi polis dan tentera, menjadikan negara kita aman, memboleh mereka berniaga dengan baik tanpa diganggu.

Pasukan keselamatan bergalang nyawa bekerja siang malam bagi memastikan perniagaan mereka terjaga dan selamat. Ini tidak termasuk orang Melayu yang terkorban menentang penjajah British dalam usaha memerdekakan tanah tercinta suatu ketika dahulu.

Suka atau tidak, kita perlu mengakui bahawa DEB telah banyak membantu memperkayakan orang Cina seperti Robert Kuok. Malangnya, Robert Kuok cuba memadamkan fakta ini.

Ultra kiasu ini selalu mendakwa merekalah paling banyak membayar cukai. Maka mereka tidak rela wang cukai mereka digunakan bagi tujuan pembangunan Islam. Sedangkan semua sedia maklum bahawa pembayar cukai paling tnggi adalah dalam kalangan GLC kerajaan.

Ultra kiasu tergolong dalam pelari cukai yang tegar. Sebab itu mereka menentang GST habis-habisan sebab selama ini mereka cuba lari daripada membayar cukai rendah meskipun hasil yang dijana begitu banyak. Tak perlu jauh, pergi tanya doktor pakar di hospital dan klinik swasta.

Sebab itu pada saya, GST yang dikenakan sebenarnya adalah baik bagi kerajaan untuk mengenal pasti siapakah selama ini lari daripada membayar cukai. Kami yang bekerja di sektor kerajaan, tidak dapat lari daripada membayar cukai. Setiap bulan, gaji kami, walaupun tidak besar, secara automatik akan dipotong.

Justeru, amat tidak wajar dan kurang ajar, jika mengatakan duit cukai mereka sahaja yang banyak menyumbang.

Kesimpulannya, kepada orang Melayu, sedarlah jika kerjaaan memberikan projek, tender dan lesen besar kepada kamu, itu adalah untuk kamu memajukan diri dan anak bangsa, bukannya menjadi orang tengah dan menjualkannya kepada ultra kiasu selepas itu.

Apabila sudah terjual, kamu tidak akan dapat kembali, sama seperti terlepasnya bangunan Lot 10. Hari ini kita hanya berputih mata. Pastikan yang telah berlaku kepada tanah Felda yang menjadi gempar baru-baru ini, gara-gara terlepas kepada ultra kiasu.

Jangan biarkan tanah milik Melayu seperti rezab Melayu dan wakaf terus hilang lagi. Pastikan tidak wujud lagi sikitol dan mandaliar. Sayang seribu kali sayang. Inilah nasib Melayu di bumi Melayu.

Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah
Profesor Fakulti Pengajian Umum dan Pendidikan Lanjutan (FUPL)
Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA)

Penafian: Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), sebuah pertubuhan Melayu dan Islam sederhana, mahupun pendirian rasmi Portal Islam dan Melayu (Ismaweb.net).

The post Sedar diri wahai ultra kiasu appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian