“Good governance” hanyalah Islam tempelan

Oleh: Fakhruddin Afif Fauzi

SUBANG JAYA, 20 Mac – Agenda “good governance” atau tadbir urus yang baik yang diamalkan pada masa kini bukanlah natijah kepada kefahaman Islam yang menyeluruh.

Menurut Encik Ahnaf Abdul Qais, Ketua Biro Dakwah Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) Cawangan Subang Jaya, tabir urus yang baik ialah amalan baik yang boleh diamalkan oleh mana-mana pimpinan tanpa mengira latar belakang agama dan ideologi kepimpinan sekalipun.

“Good governance” telah lama diamalkan oleh negara-negara seperti Korea, Jepun dan New Zealand.

“Tetapi ia tidak bermakna negara-negara ini sama Islam dengan negara-negara Islam sedia ada, bahkan apa yang mereka amalkan bukan daripada kefahaman Islam yang mereka pelajari.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berkaitan “good governance” yang diamalkan oleh kerajaan pada masa kini.

Ujarnya, kefahaman Islam yang sempurna ialah yakin dan percaya bahawa Islam ialah satu-satunya agama yang memimpin dunia, seterusnya melahirkan perilaku akhlak terpuji yang berguna dalam memimpin bersandarkan prinsip syarak.

“Kalau tiba-tiba sahaja “good governance” dicanang dan diamalkan bukan berlandaskan keimanan dan pengabdian semata-mata kerana Allah s.w.t., ia hanyalah Islam yang menempel tanpa berakar umbi dalam jiwa.

“Sepatutnya pendokong-pendokong dalam mana-mana gerakan Islam telah sedia maklum bahawa Islam bukanlah agama tempelan yang boleh dipakai dan dicabut bila perlu, maka natijahkan kefahaman ini melalui pengamalan Islam yang sempurna,” katanya lagi.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian