Orang nak rampas tanah kita…

johor for jesus 2
RAMAI tersentak dengan slogan ‘Johor for Jesus’ seperti yang dilaungkan dalam video trailer mempromosikan satu acara agama Kristian di Johor yang akan bermula esok.

‘Johor for Jesus’ jika diterjemah menjadi ‘Johor untuk Jesus’. Perkataan ‘for’ atau ‘untuk’ memberi faham dalam konteks pemilikan. Sama seperti huruf ‘lam’ di dalam bahasa Arab, ‘Lam milkiyyah’.

Ia tidak akan membawa maksud lain melainkan ‘Johor akan jatuh ke tangan Jesus, atau penganut Kristian’, sama ada dikuasai dari sudut politik ataupun semua rakyat Johor bertukar agama majoritinya menjadi Kristian.

Kalaupun tidak ada yang masuk agama Kristian, penganut agama lain akan patuh dan taat kepada pemerintahan dan kekuasaan Jesus atau agama Kristian yang telah ‘memiliki’ negeri Johor.

Inilah yang boleh difahami daripada slogan ‘Johor for Jesus’.

Jika diselidiki lagi perkara ini, slogan yang hampir sama telah pun ada, antaranya ‘Subang for Jesus’ dan ‘Malaysia for Jesus’.malaysia for jesus 2

Apakah erti semua slogan ini?

Dengan mengambil semangat perpaduan dan semangat memahami agama lain, saya menghormati hak kebebasan beragama untuk penganut Kristian.

Saya tidak menghalang mereka mengadakan acara keagamaan, festival dan apa jua acara agama selagi tidak bercanggah dengan undang-undang dan penganjurannya mematuhi peraturan.

Akan tetapi, saya rasa terganggu dengan slogan yang diangkat dalam acara agama berkenaan, seperti yang ditonton menerusi video itu.

Adakah mereka mahu merampas tanah ini?

KATA PEDANG: Ya benar, dakwah dan tarbiyah kita teruskan dan perkasakan. ISMA aktif dengan pelbagai biro dan agensi membangunkan segenap lapisan masyarakat umat Islam. Soalan saya, kemungkaran seperti ini perlu dibiarkan sahaja? Orang nak rampas tanah kita…

Penafian: KATA-KATA PEDANG adalah segmen lidah pengarang yang diterbitkan setiap hari dan pandangan yang dilontarkan tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) sebagai pertubuhan Islam sederhana.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian