China jadi pelabur asing terbesar di Malaysia, terima kasih kepada pembelian 1MDB

Malaysia's Prime Minister Najib Razak (L) shakes hands with China's President Xi Jinping during a meeting at the Diaoyutai State Guesthouse in Beijing, May 30, 2014. REUTERS/Jason Lee (CHINA - Tags: POLITICS)

Gambar hiasan

BANGI, Sabtu – Republik China kini menjadi pelabur asing terbesar di Malaysia berikutan pengambil alihan aset 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sehingga meluaskan pencapaian Beijing ke dalam ekonomi negara Asia Tenggara.

Skala kebangkitan republik itu menjadi pelabur asing utama menarik perhatian bermula sejak setahun yang lalu.

Walaupun statistik rasmi untuk 2015 masih belum dikeluarkan lagi, namun rata-rata ahli ekonomi yakin bahawa China akan muncul tempat pertama sebagai pelabur asing terbesar.

Pada tahun 2014, pelaburan asing (FDI) ke Malaysia daripada Singapura, Jepun, Belanda, Amerika Syarikat dan Norway hanya berjumlah 55.1 peratus daripada jumlah FDI.

Bagaimanapun, sesetengah ahli ekonomi tidak menjangkakan kedudukan teratas China dapat dikekalkan sebagai pelan peralihan ekonomi Malaysia (ETP) untuk menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020.

“Saya tidak menjangkakan petak pertama China untuk FDI dapat dikekalkan kerana Malaysia mahu bergerak lebih rangkaian nilai kepada teknologi tinggi.

“Hanya Amerika Syarikat, Jepun, Kesatuan Eropah dan Singapura sahaja yang akan memperolehi sumber asal FDI,” kata Dekan Fakulti Perniagaan, Universiti Sains dan Teknologi Malaysia (MUST).

Bagaimanapun, China telah menjadi rakan perdagangan terbesar Malaysia sejak tahun 2009 lagi sekaligus sebagai pasaran terbesar bagi import dan esksport di Malaysia.

November tahun lalu, Perdana Menteri China, Li Keqiang berkata negara itu akan membeli lebih banyak bon kerajaan Malaysia dan memberi Malaysia 50 bilion yuan kuota untuk melabur dalam saham China.

Pelaburan China di Malaysia juga adalah pelbagai. Ia bukan sahaja untuk mendapatkan sumber semula jadi untuk keperluan tenaga tetapi bagi membina infrastruktur dan kemudahan pendidikan.

Universiti Xiamen, China telah melancarkan kampus pertama di Malaysia yang mampu menampung kira-kira 10,000 pelajar pada tahun 2013.

Fasa pertama kampus yang terletak di Sepang, Selangor itu menelan jumlah sebanyak RM1.03 bilion dan telah disiapkan pada Oktober 2015.

Antara pelaburan utama lain China merangkumi hartanah dan perkembangan industri.

Tiga syarikat China membangunkan hartanah di Iskandar Malaysia, iaitu zon ekonomi khas di selatan negeri Johor.

China Guangzhou R & F Properties Co Ltd akan melabur sebanyak RM4.5 bilion untuk membina sebuah kondominium di Iskandar.

Manakala Country Garden Holdings Co Ltd akan melabur RM900 juta dalam 45 menara kondominium yang menawarkan sebanyak 9,500 unit dan Greenland Holdings Group Ltd melabur sebanyak RM2.4 bilion dalam pembangunan hartanah Iskandar itu.

Sementara di negeri Pahang, Guangxi Beibu Gulf International Port Group membelanjakan RM8 bilion untuk memperluaskan dan mendalamkan bahagian pelabuhan Kuantan serta membina taman perindustrian Malaysia-China.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian