Jaga adab bercakap untuk panduan hidup cemerlang

photo_2015-12-30_22-26-16

Oleh Siti Nurfarhana Ahmad Puat

BANDAR BARU PERDA, 1 Jan – Adab-adab percakapan dan perlakuan sesama manusia harus diperhati dan dilaksanakan seperti yang digariskan Allah dalam al-Quran sebagai panduan hidup yang lebih cemerlang.

Menurut Anggota Jawatankuasa Biro Wanita Isma Cawangan Seberang Perai Utara, Ustazah Normah Mohamed, panduan yang diberikan oleh Allah melalui ayat ke-11 daripada surah al-Hujurat tersebut amat jelas membawa mesej tarbiah yang amat kuat dalam membentuk masyarakat yang harmoni dan penyayang

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan pengisian dalam Usrah Wanita berkala di sini, minggu lalu.

Tambahnya, orang-orang yang beriman tidak seharusnya mempersenda-sendakan golongan lain, menceritakan keaiban dan memanggil mereka dengan gelaran yang buruk kerana tindakan mencerca atau menghina orang lain itu seolah-olah mereka mencerca diri sendiri.

“Orang-orang yang beriman itu adalah umpama satu tubuh yang diikat dengan kesatuan aqidah dan tidak seharusnya mereka memiliki akhlak yang tercela. Islam amat mengambil berat tentang hubungan sesama manusia dan menekankan akhlak yang mulia sebagai jati diri seorang mukmin.

“Setiap orang perlu berfikir terlebih dahulu sebelum mengeluarkan kenyataan dan memohon kepada Allah agar diberi kekuatan untuk memilih serta menggunakan perkataan yang baik semasa berbicara,” ujar Ustazah Normah lagi.

Beliau turut mengingatkan tentang orang-orang yang baik disisi Allah ialah orang yang bertakwa sehingga Allah memuliakan mereka supaya sentiasa mendapat peringatan daripada Allah.

Lantaran itu, Ustazah Normah menyeru kaum wanita menjadikan Al-Quran sebagai pegangan hidup yang tunggal dan unggul supaya memperoleh kebahagiaan dan ketenangan jiwa serta mentaati perintah Allah

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian