Sikap gemar berlengah punca ramai pencarum tidak letak penama

PUTRAJAYA, 5 Rabiulakhir 1439H, Ahad – Segelintir rakyat Malaysia gemar melengah-lengahkan pelbagai urusan dan sering memilih untuk menyelesaikan sesuatu perkara pada saat akhir.

Sikap berkenaan dapat dilihat saban tahun apabila tiba tarikh akhir untuk menghantar penyata cukai Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Juga, tindakan menukar kad pengeluaran wang automatik (ATM) kepada kad debit pada saat akhir sehingga menyebabkan kesesakan di beberapa bank menjelang akhir tahun lepas.

Sikap gemar berlengah juga dipercayai salah satu faktor menyebabkan hanya empat juta daripada 14 juta pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pada masa ini yang meletakkan penama bagi caruman mereka.

Perancang harta Prudential Assurance Malaysia Bhd, Nor Liza Ahmad berpandangan kesedaran masyarakat Malaysia mengenai pengurusan harta yang rendah dan kurangnya sikap melakukan segera untuk menguruskan aset menyebabkan hanya empat juta pencarum KWSP meletakkan penama masing- masing.

“Semua individu termasuklah pencarum KWSP perlu menganggap soal ke mana harta dan wang masing-masing disalurkan apabila mereka tiada kelak sebagai satu perkara penting.

“Semua pihak perlu sedar bahawa apabila berlaku kematian keseluruhan harta milik seseorang individu akan dibekukan sebelum dicairkan semula bagi proses pembahagian harta.

“Masyarakat Islam khususnya mempunyai banyak alternatif untuk menguruskan harta seperti wasiat, faraid, hibah, sedekah dan wakaf,”
katanya ketika dihubungi.

Jelas Nor Liza, dalam hal ini terdapat hadis Nabi Muhammad SAW diriwayatkan Bukhari dan Muslim yang berbunyi: “Tinggalkan orang yang tersayang dalam kesenangan adalah lebih baik daripada tinggalkan mereka dalam keadaan meminta-minta.”

Pencarum KWSP Annie Toh, 48, pula berpendapat selain sikap gemar berlengah, sikap tidak terfikir kemungkinan bahawa setiap individu berisiko menemui ajal pada bila-bila masa menyebabkan jumlah pencarum KWSP yang meletakkan penama agak rendah.

Beliau yang berkahwin, namun tidak mempunyai anak memilih untuk meletakkan nama kakaknya yang masih bujang sebagai penama dalam KWSP.

“Saya risau seandainya berlaku sesuatu kepada saya satu hari nanti, kakak saya akan tinggal seorang diri dan tidak ada orang menjaganya. Jadi saya memilih dia sebagai penama untuk memastikan dia ada duit untuk hari tua,” katanya.

Tambah Toh, beliau sudah berbincang dan mendapat persetujuan suaminya untuk menjadikan kakaknya sebagai penama KWSP.

Sebagai makluman, bagi yang bukan Islam, penama adalah benefisiari atau penerima mutlak simpanan ahli yang sudah meninggal dunia. -Bernama

The post Sikap gemar berlengah punca ramai pencarum tidak letak penama appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian