Banyak tulang bayi meninggal dunia akibat didera patah

BUKIT MERTAJAM, 30 Jamadilawal 1439H, Jumaat – Bayi perempuan berusia 46 hari yang meninggal dunia dipercayai akibat didera dalam kejadian di Kampung Tok Panjang, Bukit Tengah di sini semalam, mengalami kecederaan yang teruk, termasuk pendarahan di luar dan dalam otak.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah (SPT), Asisten Komisioner Nik Ros Azhan Nik Abdul Hamid berkata, berdasarkan laporan bedah siasat yang dijalankan ke atas Nurul Ain Umairah Muhammad Firdaus yang selesai kira-kira 3 petang tadi, bayi itu meninggal dunia akibat pendarahan di luar otak.

“Hasil bedah siasat yang dijalankan di Hospital Seberang Jaya (HSJ) mendapati bayi meninggal dunia akibat pendarahan di luar otak iaitu bahagian temporal, parietal serta oksipital.

“Hasil bedah siasat juga mendapati banyak kesan lebam, laserasi dan calar pada bahagian tubuh bayi malang berkenaan dari bahagian kepala, muka, mulut, badan, kedua-dua lengan atas serta kedua-dua kakinya,” katanya di sini hari ini.

Katanya, kemaluan bayi juga mempunyai kesan abrasi (lelasan) selain kesan gigitan pada kedua-dua belah tangan, kecederaan pada bibir, banyak kesan patah dan penyembuhan pada tulang rusuk kiri dan kanan serta lengan kanan selain kesan patah baharu pada tulang paha kiri.

Beliau berkata hasil pemeriksaan dalaman pula menunjukkan kesan pendarahan yang banyak di bawah kulit kepala, pendarahan pada bahagian otak selain organ otaknya juga membengkak akibat pendarahan.

Nik Ros Azhan berkata, kecederaan luaran itu dipercayai disebabkan objek tumpul dan keras seperti dilempar ke lantai, dinding dan pintu termasuk perbuatan cubit dan hentakan, manakala kecederaan dalaman disebabkan hentakan kuat sehingga menyebabkan pendarahan.

Beliau berkata, siasatan awal polis mendapati bayi berkenaan dipercayai didera anggota keluarga terdekat.

Bayi tersebut adalah anak kedua pasangan suami isteri yang masing-masing berusia 22 tahun yang turut mempunyai anak lelaki berusia setahun setengah.

Hari ini sepasang suami isteri direman tujuh hari bagi membantu siasatan kes itu menurut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001.

Mengulas penahanan pasangan berkenaan, Nik Roshan Azhan berkata, ujian air kencing yang dijalankan ke atas mereka didapati negatif dadah selain tidak mempunyai rekod lampau.

“Difahamkan keluarga bayi ini akan menuntut jenazahnya esok,” katanya.

Semalam, Nurul Ain Umairah yang dilahirkan pada 30 Disember lalu, meninggal dunia kira-kira jam 10.45 pagi ketika dalam perjalanan ke hospital.

Bapa mangsa yang bekerja sebagai pemandu lori mendakwa anaknya itu enggan minum susu sejak malam Rabu dan semakin lemah pagi semalam sebelum dia dan isteri membawa bayi berkenaan ke sebuah klinik swasta di Sungai Rambai, di sini.

Bagaimanapun doktor di klinik tersebut yang mendapati denyutan jantung bayi itu semakin lemah meminta pasangan berkenaan membawa Nurul Ain Umairah ke HSJ sebelum disahkan meninggal dunia ketika dalam perjalanan. – Bernama

The post Banyak tulang bayi meninggal dunia akibat didera patah appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian