Hormati perasaan keluarga bekas anggota Parlimen: SPR

download

KUALA KANGSAR, Isnin – Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meminta semua pihak supaya menghormati perasaan anggota keluarga Allahyarham Datuk Wan Khair-il Anuar Wan Ahmad semasa kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Kuala Kangsar bulan depan.

Setiausahanya, Datuk Abdul Ghani Salleh berkata ini kerana, kekosongan kerusi Parlimen itu disebabkan tragedi yang meragut nyawa.

“Kita perlu ingat bahawa kekosongan kerusi ini disebabkan peristiwa (nahas helikopter), bukan satu keadaan yang biasa…kena ambil iktibar, hormati
keluarganya dan perlu menghormati masyarakat di Kuala Kangsar ini,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Mesyuarat Penyelarasan Bersama Ketua-Ketua Jabatan sempena PRK berkenaan di Pejabat Daerah dan Tanah Kuala Kangsar di sini, hari ini.

PRK Kuala Kangsar diadakan pada 18 Jun ini setelah Wan Mohammad Khair-il Anuar yang juga Anggota Parlimen kawasan itu, terkorban dalam nahas helikopter di Sebuayu, Sarawak pada 5 Mei lepas.

Dalam pada itu, Abdul Ghani meminta parti-parti politik yang bertanding pada PRK itu supaya menghormati Ramadan dengan berkempen secara berhemah dan setia kawan supaya proses kempen dan pengundian itu menjadi antara yang terbaik di negara ini.

Beliau turut meminta semua penyokong parti-parti politik supaya tidak menimbulkan provokasi, fitnah kepada pihak lain dan menyentuh sensitiviti
sepanjang kempen PRK itu.

“Kesemua penyokong parti politik perlu mematuhi dan mengamalkan etika kempen sehingga 18 Jun ini bagi menjamin sebuah pilihan raya yang besih dan lancar,” katanya sambil meminta mereka tidak membangkitkan provokasi terhadap masyarakat setempat.

Balu Anggota Parlimen Kuala Kangsar Datin Mastura Mohd Yazid dinamakan sebagai calon Barisan Nasional (BN) manakala PAS mengumumkan Ketua Dewan Muslimat PAS Perak Dr Najihatussalehah Ahmad sebagai calonnya dalam PRK Kuala Kangsar.

Sementara itu, PAN akan mengumumkan calonnya pada Khamis ini.- Bernama

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian