PM Kanada naikkan bendera LGBTQ di perkarangan Parlimen

IMG_20160602_123205

OTTAWA, Khamis – Bendera pelangi pertama kali berkibar di perkarangan Parlimen Kanada semalam, sebagai menandakan sokongan kerajaan Persekutuan negara itu terhadap bulan meraikan komuniti lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBTQ) .

Perdana Menteri Kanada, Justin Trudeau telah menaikkan bendera tersebut di Parlimen Hill pada majlis sambutan bulan LGBTQ dengan disaksikan oleh ahli Parlimen.

“Ini adalah hari istimewa kepada  negara dan ia adalah sebahagian daripada satu siri pencapaian panjang buat negara selama ini.

“Ia bukan sesuatu yang mudah, dan bukan secara automatik. Ramai yang telah berjuang untuk perkara ini sehingga ia membawa kepada apa yang berlaku hari ini,” kata Trudeau.

Malah katanya, masih banyak yang perlu dilakukan dalam rang undang-undang yang diperkenalkan kerajaan bulan lalu untuk memperkukuhkan hak komuniti transgender.

“Kanada bersatu membela hak LGBTQ. Dan apa yang berlaku hari ini adalah bukti kita benar-benar meraikannya,” katanya.

Katanya lagi, beliau akan membuat lebih banyak sejarah pada bulan itu dengan menjadi Perdana Menteri pertama yang akan menghadiri perarakan bendera pelangi tersebut.- Agensi

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian