Qatar Airways gesa tindakan terhadap boikot negara Teluk

DOHA, 18 Ramadan 1438H, Selasa – Qatar Airways menggesa Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa mengisytiharkan tindakan boikot oleh beberapa negara Teluk terhadap syarikat penerbangan itu sebagai tidak sah.

Ketua Eksekutif Qatar Airways, Akbar Al Baker berkata, tindakan yang dikenakan terhadap ruang udara Qatar perlu diisytiharkan haram.

Akbar Al Baker memberi komen tersebut kepada Al Jazeera pada Isnin, seminggu selepas Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu, Bahrain dan Mesir menutup ruang udara mereka untuk penerbangan Qatar sebagai sebahagian daripada satu siri langkah-langkah terhadap Doha di tengah-tengah perselisihan diplomatik utama.

“Kami menjangka rakan-rakan kami untuk berdiri dengan kami dalam sekatan tidak adil ini, menyalahi undang-undang yang dijalankan oleh empat negara,” kata Al Baker.

Syarikat penerbangan itu turut meminta supaya tindakan boikot itu satu pelanggaran terhadap Konvensyen 1944 mengenai pengangkutan udara antarabangsa.

Arab Saudi, UAE, Bahrain dan Mesir baru-baru ini mengumumkan tindakan memutuskan hubungan dengan Qatar kerana mendakwa Doha memberi sokongan kepada pengganas. – Agensi

The post Qatar Airways gesa tindakan terhadap boikot negara Teluk appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian