Sebab kenapa Arab Saudi, UAE, Bahrain, Yaman dan Mesir putuskan hubungan dengan Qatar

BANGI, 11 Ramadan 1438H, Selasa – Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu (UAE, Bahrain, Yaman dan Mesir memutuskan semua hubungan dengan Qatar, semalam, berikutan ketegangan diplomatik di rantau Teluk sejak beberapa minggu lalu.

Apa alasan diberikan oleh lima negara berkenaan?

Arab Saudi

Menurut Agensi Berita Saudi (SPA), Arab Saudi bertindak demikian berikutan ‘pelanggaran yang serius dan sistematik dilakukan oleh pihak berkuasa di Doha sejak beberapa tahun lalu dengan tujuan untuk mewujudkan perselisihan di kalangan pegawai kerajaan Arab Saudi; melemahkan kedaulatan dan melindungi pelbagai kumpulan pengganas dan mazhab yang bertujuan untuk menggugat kestabilan rantau ini. “

Antara kumpulan ekstremis yang didakwa Arab Saudi dibantu dan disokong oleh Qatar ialah Ikhwanul Muslimin; ISIS dan al-Qaeda dengan maksud merencana hasutan menerusi media mereka.

Arab Saudi juga menuduh Qatar menyokong aktiviti kumpulan pengganas disokong Iran di wilayah Qatif di Arab Saudi dan di negara jiran Bahrain. Doha juga membiayai dan melindungi pelampau yang mahu menjejaskan kestabilan perpaduan di dalam dan luar negara. Qatar telah menggunakan media yang bertujuan menyemarakkan perselisihan dalaman di Arab Saudi, selain tindakan mereka menyokong militan Syiah Houthi di Yaman.

UAE

Dalam satu kenyataan, UAE mengumumkan sokongan penuh yang diambil Arab Saudi terhadap Qatar dengan mendakwa negara Teluk itu mengancam kestabilan dan keselamatan di negara-negara Arab, dan memanipulasi serta mengabaikan tanggungjawab dan kesepakatan yang dibuat dengan negara-negara Teluk.

UAE memberi 48 jam kepada diplomat Qatar di Abu Dhabi untuk meninggakan negara itu. Rakyat Qatar juga diberi mana 14 hari untuk meninggalkan UAE. Rakyat Qatar juga tidak dibenar menggunakan UAE sebagai laluan ke negara lain.

Kenyataan daripada agensi berita rasmi UAE, WAM berkata, UAE sekarang ini tidak membenarkan warga Qatar melintasi negara itu dalam apa keadaan sekalipun.

Bahrain

Sementara itu, Bahrain telah memilih untuk memutuskan hubungan dengan jirannya ekoran desakan Qatar untuk terus menggugat kestabilan keselamatan dan kestabilan Kerajaan Bahrain dan untuk campur tangan dalam hal-ehwalnya.

Bahrain dalam satu kenyataan juga berkata, hasutan media Qatar dan sokongan terhadap aktiviti pengganas dan membiayai kumpulan dikaitkan dengan Iran adalah sebab di sebalik keputusan itu.

“Qatar telah menyebabkan huru-hara di Bahrain dengan melanggar secara terang-terangan semua perjanjian dan prinsip undang-undang antarabangsa tanpa mengambil kira nilai-nilai, undang-undang atau moral atau balasan prinsip kejiranan atau komitmen untuk pemalar hubungan Teluk dan penafian semua komitmen sebelumnya, “kata kenyataan itu.

Rakyat Qatar mempunyai 14 hari untuk meninggalkan wilayah Bahrain manakala diplomat Qatar telah diberikan 48 jam untuk meninggalkan negara ini selepas diusir. Sementara itu, Bahrain juga telah mengharamkan semua rakyatnya dari melawat atau tinggal di Qatar selepas pemutusan hubungan.

Mesir

Mesir dalam satu kenyataannya berkata, salah satu sebab adalah sokongan kerajaan Qatar terhadap Ikhwanul Muslimin, yang mana Kaherah telah menyifatkan mereka sebagai kumpulan pengganas.

“Qatar telah mempromosikan ideologi al-Qaeda, dan memberikan sokongan kepada ISIS dan operasi pengganas di Sinai. Qatar telah berkeras campur tangan dalam hal ehwal dalaman Mesir dan negara-negara di rantau ini dengan cara yang mengancam keselamatan negara Arab dan menggalakkan benih hasutan dan bahagian dalam masyarakat Arab, “kata kenyataan itu.

Yaman

Kerajaan Yaman menuduh Qatar bekerja dengan musuh-musuhnya iaitu militia Houthi yang sejajar Iran, lapor agensi berita Saba.

“Amalan Qatar berurusan dengan rampasan kuasa militia (Houthi) dan menyokong kumpulan pelampau menjadi jelas,” kata kerajaan dalam satu kenyataan.

Ia menambah bahawa Yaman menyokong keputusan oleh gabungan diketuai Arab yang berjuang selama lebih daripada dua tahun untuk menggulingkan Houthis dari ibu kota Sanaa untuk mengeluarkan Qatar dari kalangan mereka.

Penutupan sempadan

Arab Saudi telah menutup sempadan udara, darat dan laut dengan Qatar. UAE, Bahrain dan Mesir telah menutup kedua-dua sempadan udara dan laut dengan Qatar. Juga, gabungan itu berkata ia telah menggantung penyertaan Qatar dalam segala usaha untuk memulihkan kesahihan di Yaman.

Gabungan itu juga berkata, ia telah memutuskan semua hubungan dengan Qatar kerana sokongannya terhadap al-Qaeda dan ISIS sebagai sebab di sebalik keputusan itu.

Doha telah lama menghadapi tuduhan bahawa ia menaja keganasan. Beberapa individu di Qatar telah diluluskan oleh Perbendaharaan AS untuk membiayai aktiviti keganasan.

Ia juga dikritik kerana menyediakan tempat perlindungan kepada bekas Ketua Hamas, Khaled Meshaal, yang awal bulan ini menggunakan Doha sebagai tapak beliau – di mana beliau telah tinggal dalam buangan untuk beberapa tahun – untuk melancarkan dokumen polisi baru.

Taliban Afghanistan pula membuka sebuah pejabat di Doha pada tahun 2013. – Agensi

The post Sebab kenapa Arab Saudi, UAE, Bahrain, Yaman dan Mesir putuskan hubungan dengan Qatar appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian