Kementerian akan usul kerajaan beri cuti paterniti 30 hari kepada golongan bapa

KUALA LUMPUR, 2 Rabiulawal 1439H, Selasa – Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat akan mengusulkan kepada kerajaan agar golongan bapa diberi cuti paterniti 30 hari berbanding tujuh hari sekarang.

Timbalan Menterinya, Datuk Azizah Mohd Dun berkata langkah itu bagi membolehkan golongan bapa memainkan peranan yang lebih besar termasuk membantu tugas isteri di rumah selain merapatkan ikatan kekeluargaan.

“Kebanyakan bapa sekarang terutama bapa muda mahu bersama-sama menjaga anak mereka dari awal bagi mengukuhkan lagi hubungan kekeluargaan. Hubungan yang kuat dapat membuatkan anak-anak merasa selamat kerana mereka mempunyai tempat untuk mengadu,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Pameran Foto ‘Swedish Dads and Malaysian Dads’ di Kuala Lumpur, semalam.

Azizah juga berkata ibu bapa di negara ini boleh belajar daripada sistem kekeluargaan di Sweden yang mengetengahkan peranan bapa dalam sesebuah keluarga, khususnya pada aspek mendidik anak.

“Menerusi pameran ini kita dapat memberi kesedaran serta memperkasakan kaum wanita iaitu tanggungajawab menjaga anak tidak terletak pada kaum ibu sahaja dan bapa juga berperanan penting dalam mendidik anak mereka,” katanya. – Bernama

The post Kementerian akan usul kerajaan beri cuti paterniti 30 hari kepada golongan bapa appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian