KKLW tak iktiraf sijil UEC untuk kemasukan ke IPT

BERA, 7 Rabiulawal 1439H, Ahad – Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) tidak akan mengiktiraf dan menerima mana-mana pelajar yang menggunakan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, semua institusi pengajian tinggi di bawah kementeriannya tidak menerima kemasukan pelajar yang menggunakan sijil UEC.

Malah, beliau berkata, pihaknya tidak pernah mengiktiraf sijil UEC dan hanya mengikuti Dasar Pendidikan Kebangsaan yang lebih baik serta sesuai di negara ini.

“Saya telah mengumumkan bukan sahaja di Universiti Kuala Lumpur (UniKL) tetapi semua institusi pengajian di bawah KKLW termasuk Universiti Agrosains, Kolej Universiti Poly-Tech Mara (KUPTM) dan Universiti Majlis Amanah Rakyat (UniMara) tidak menerima pelajar yang menggunakan sijil UEC ,” katanya yang dipetik daripada Utusan Online.

Sebelum ini, Pemuda MCA membidas Perkasa yang mengeluarkan kenyataan mengenai pengiktirafan UEC.

Ketua Biro Pendidikan parti itu, Lim Xing Hao mendakwa, sijil UEC telah diiktiraf pelbagai universiti terkemuka di seluruh dunia, termasuk Universiti Harvard dan Universiti Oxford.

The post KKLW tak iktiraf sijil UEC untuk kemasukan ke IPT appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian