Lebih 40,000 kanak-kanak Rohingya sebatang kara

DHAKA, 13 Safar 1439H, Khamis – Lebih daripada 40,000 pelarian kanak-kanak Rohingya hidup sebatang kara.

Pesuruhjaya Kesatuan Eropah bagi Bantuan Kemanusiaan dan Pengurusan Krisis, Christos Stylianides menyifatkan krisis pelarian di bandar sempadan Bangladesh Cox’s Bazar sebagai “yang terbesar dalam dekad ini.”

“Lebih 600,000 umat Islam Rohingya terdesak telah melarikan diri dari keganasan di Rakhine, Myanmar dan menyeberangi ke Bangladesh sejak akhir bulan Ogos.

“Saya terkejut semasa lawatan di kem dengan bilangan yang saya lihat. Besarnya peningkatan dalam masa yang sangat singkat,” kata Stylianides.

Mengulas mengenai jumlah kanak-kanak yang sebatang kara kini lebih daripada 40,000 beliau berkata, “Saya fikir angka ini sahaja dapat menunjukkan skala masalah itu.”

Agensi bantuan telah menimbulkan kebimbangan mengenai krisis kemanusiaan yang mengerikan di kem-kem di mana para pelarian telah menghadapi kekurangan bekalan perlindungan, air, penjagaan kesihatan dan sanitasi.

Pelarian Rohingya menunggu untuk mengumpul bantuan-bantuan di kem pelarian Thainkhali di daerah Bangladeshi, Ukhia pada 1 November 2017.

Stylianides memberitahu pemberita di Dhaka bahawa keadaan di Cox’s Bazar memerlukan sambutan kemanusiaan yang komprehensif dan bersepadu.

“Jumlah orang, keperluan mereka, trauma mereka adalah di luar imaginasi. Jumlah kanak-kanak yang mengalami kekurangan zat makanan akut juga tidak masuk akal,” katanya.

Pegawai PBB dan aktivis hak juga telah menyatakan kebimbangan bahawa banyak anak tunggal berisiko untuk diperdagangkan.

Stylianides berkata, “Kerajaan Bangladesh dan Myanmar harus terus terlibat dalam dialog.”

Pesuruhjaya itu juga menyelar Myanmar kerana menafikan agensi bantuan dan akses media ke Rakhine.

Tentera Myanmar memperbaharui tindakan berdarahnya terhadap penduduk etnik minoriti pada bulan Ogos lalu.

Pihak berkuasa di Myanmar, yang diketuai oleh ketua de facto Au San Suu Kyi, telah mengawal akses yang ketat ke Rakhine sejak Ogos, apabila serangan yang dikritik oleh pejuang Rohingya mendorong tindak balas tentera kejam. – Agensi

The post Lebih 40,000 kanak-kanak Rohingya sebatang kara appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian