Musim tengkujuh bermula Isnin hingga Mac tahun depan

BANGI, 22 Safar 1439H, Sabtu – Monsun Timur Laut atau musim tengkujuh di Malaysia dijangka bermula pada Isnin ini sehingga Mac tahun depan.

Jabatan Meteorologi Malaysia dalam satu kenyataan berkata, sebanyak empat hingga lima episod hujan lebat dijangka berlaku pada Monsun Timur Laut tahun ini.

Menurut kenyataan itu, hujan lebat dijangka berlaku di Pantai Timur iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang, termasuk satu negeri di Selatan iaitu Johor pada November dan Disember ini.

Katanya, pada Disember dan Januari tahun depan, hujan lebat dijangka lebih tertumpu di barat dan utara Sarawak serta timur Sabah.

Jabatan itu turut mengeluarkan amaran bahawa hujan berterusan untuk tempoh sehingga tiga hari boleh mengakibatkan kejadian banjir di kawasan berkedudukan rendah dan cenderung bencana itu.

“Sekiranya hujan lebat berlaku serentak dengan kejadian air pasang, risiko kejadian banjir akan menjadi lebih buruk,” katanya.

Sehubungan itu, orang ramai dinasihatkan supaya lebih berwaspada dan bersiapsiaga dalam menghadapi musim tengkujuh ini, serta peka dengan amaran hujan lebat yang dikeluarkan oleh jabatan itu melalui laman web www.met.gov.my atau laman Facebook da Twitter, malaysiamet.

The post Musim tengkujuh bermula Isnin hingga Mac tahun depan appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian