Pemandu bas ekspres wajib ada kad pemandu mulai 2018

KUALA LUMPUR, 20 Safar 1439H, Khamis – Semua pemandu bas ekspres diwajibkan memiliki kad pemandu mulai tahun depan manakala bagi kelas-kelas bas yang lain akan dilaksanakan secara berperingkat sehingga 2019.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri berkata untuk memiliki kad pemandu tersebut yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), pemandu bas akan melalui proses saringan yang lebih efektif bagi membolehkan mereka dipilih sebagai pemandu bas.

“Pelaksanaan ini membolehkan SPAD melakukan saringan latar belakang yang lebih ketat dengan usaha sama agensi penguatkuasaan lain seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

“Kad pemandu tersebut hanya akan dikeluarkan kepada pemandu yang mematuhi semua syarat ditetapkan SPAD termasuk tahap kesihatan baik serta bebas kes dadah atau rekod jenayah,” katanya semasa menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2018 peringkat dasar bagi Jabatan Perdana Menteri di Dewan Rakyat semalam.

Nancy berkata, pemandu yang dikenal pasti melakukan kesalahan boleh digantung atau dibatalkan kad pemandu mereka serta mewajibkan latihan semula bagi tujuan penambahbaikan.

Beliau berkata dengan adanya syarat keperluan untuk memiliki kad pemandu, syarikat pengendali bas boleh menapis dan memilih pemandu baharu dengan lebih efektif kerana dapat memastikan individu yang layak dan berkemahiran sahaja akan diambil bekerja sebagai pemandu bas.

Katanya, dengan mewajibkan pemandu bas memiliki kad pemandu dapat menangani isu pengusaha bas mengupah atau mengambil pemandu yang mempunyai latar belakang jenayah.

Selain itu, katanya ia dapat memastikan syarikat pengendali bas mengambil pemandu yang cekap bagi mengelakkan kemalangan semasa perjalanan akibat kecuaian pemandu.

Sementara itu, Nancy berkata pemandu teksi digalakkan untuk menyertai atau bekerjasama dengan penyedia perkhidmatan e-hailing bagi mendapat akses kepada pengguna atau pelanggan yang berada dalam platform e-hailing sekali gus memberi situasi menang-menang kepada kedua-dua pihak.

Bagaimanapun beliau berkata terdapat kelompangan kepada pemandu teksi kerana ada antara mereka yang masih lagi beroperasi secara konvensional meskipun pengguna pada masa kini lebih cenderung menggunakan teknologi dan aplikasi.

“Mengambil contoh kes yang berlaku di Langkawi, Kedah ada pihak mengatakan pemandu e-hailing mempunyai trip yang banyak berbanding teksi.

“Permintaan terhadap perkhidmatan ini sememangnya ada, malah sebenarnya bertambah dengan kemunculan kemudahan dan trend e-hailing,” katanya. – Bernama

The post Pemandu bas ekspres wajib ada kad pemandu mulai 2018 appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian