IMAMS: Hairan apabila menteri, Najib pakat beri alasan

Oleh Athirah Huda Zalhe

BANGI, 29 Rabiulawal 1439H, Isnin – Naib Presiden PAS, Idris Ahmad mengakui hairan dengan tindakan Menteri dan Timbalan Menteri Pelancongan termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang berpakat memberi alasan berhubung isu pelaksanaan Sistem Pemantauan Manasik Bersepadu (IMAMS).

“TS Nazri Aziz Menteri Pelancongan kata pegawainya silap faham. Timbalannya pula Datuk Mas Ermieyati Samsuddin beliau tidak tahu salah seorang eksekutif syarikat ini seorang bukan Islam.

“DS Najib pula kata beliau tidak bersetuju,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Menurut Idris, adalah menghairankan apabila Najib selaku perdana menteri dan Menteri Kewangan tidak bersetuju dengan sistem berkenaan.

Sedangkan katanya, wang cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang dikenakan kepada IMAMS akan dimasukkan ke dalam akaun kerajaan.

“Tak apalah, wahai DS Najib, cuma jangan pula nanti apabila rakyat marah sebab GST, maka dijawab pula saya pun tidak setuju GST,” katanya.

Ismaweb sebelum ini melaporkan syarikat pengendali IMAMS, Integrated Manasik Monitoring System Sdn Bhd, mengenakan GST RM7.80 kepada setiap jemaah yang memohon visa umrah dan membeli insurans takaful – RM2.70 untuk visa, dan RM5.10 (insurans).

Bagaimanapun, sistem yang bertujuan untuk menangani kes-kes penipuan pakej umrah di negara ini, dibatalkan pada hari Sabtu, 16 Disember dalam tempoh 24 jam dari pelancarannya.

Ia susulan selepas menerima banyak bantahan daripada pelbagai pihak yang tidak bersetuju dan menyifatkan sistem berkenaan sebagai membebankan bakal jemaah ke Tanah Suci.

Malah, status syarikat pengendali IMAMS itu juga diragui, kerana KPK sebelum ini mensyaratkan urusan umrah dan haji hanya diuruskan agensi yang 100 peratus milik orang Islam, termasuk kakitangannya.

The post IMAMS: Hairan apabila menteri, Najib pakat beri alasan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian