Jumlah mangsa banjir Terengganu menurun malam ini

KUALA TERENGGANU, 14 Rabiulawal 1439H, Ahad – Situasi banjir di Terengganu beransur pulih dengan penurunan jumlah mangsa banjir kepada 878 orang daripada 202 keluarga setakat pukul 8 malam ini berbanding 1,479 orang (372 keluarga) pada 8 pagi tadi.

Penurunan jumlah mangsa banjir itu berikutan penutupan lima pusat pemindahan sementara (PPS) secara berperingkat hari ini menjadikan hanya tujuh PPS beroperasi di empat daerah ketika ini.

Mengikut laporan portal Info Banjir, Kuala Nerus masih merekodkan jumlah mangsa banjir paling ramai iaitu 761 orang (172 keluarga) di tiga PPS daerah itu berbanding 824 orang (188 keluarga) pagi tadi.

Mangsa paling ramai ditempatkan di Sekolah Kebangsaan (SK) Kompleks Gong Badak iaitu 659 orang diikuti SK Tok Jiring (81) dan SK Bukit Nenas (21).

Pengarah Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Terengganu Leftenan Kolonel (PA) Che Adam A Rahman berkata walaupun cuaca baik sepanjang hari ini, namun kawasan perumahan di sekitar SK Kompleks Gong Badak itu masih dinaiki air menyebabkan mangsa tidak boleh pulang ke rumah mereka.

“Di Marang pula, keadaan hampir pulih sepenuhnya dengan penurunan ketara iaitu 52 orang (15 keluarga) ditempatkan di dua PPS iaitu SK Bukit Gasing dan SK Pasir Putih berbanding 497 orang (142 keluarga) sebelum ini.

“Jumlah mangsa banjir di Dungun juga menunjukkan penurunan kepada 33 orang (lapan keluarga) berbanding 45 orang (11 keluarga) yang berada di Dewan Sivik Paka pagi tadi,” katanya.
Di Setiu pula, jumlah mangsa kekal 32 orang (tujuh keluarga) di Surau Kampung Nyatoh dan hanya PPS itu masih beroperasi ketika ini. – Bernama

The post Jumlah mangsa banjir Terengganu menurun malam ini appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian