Rejim Israel tutup sempadan Semenanjung Gaza

GAZA, 25 Rabiulawal 1439H, Khamis – Rejim Israel, hari ini bertindak menutup pintu sempadan Semenanjung Gaza di Kerem Shalom, menghalang lalu lintas orang ramai dan penghantaran barangan.

Kerem Shalom adalah laluan utama pelbagai jenis barang memasuki Semenanjung Gaza dan persimpangan pejalan kaki Erez ditutup hari ini, kata Ketua Jawatankuasa Penyelaras kemasukan barangan di Semenanjung Gaza, Raed Fattouh.

Namun, rejim Zionis tidak memaklumkan berapa lama penutupan itu dikuat kuasa.

Pintu lintasan barangan di Karam Abu Salem di selatan Semenanjung Gaza dan lintasan orang ramai di Beit Hanoun di utara ditutup sehingga satu pemberitahuan baharu dibuat, kata rejim itu.

Tel Aviv dikatakan bertindak demikian dengan mendakwa roket dilancarkan setiap hari dari kawasan itu sejak minggu lalu, selepas Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump mengisytiharkan Baitulmaqdis sebagai ibu kota Israel yang mencetuskan kemarahan rakyat Palestin.

Sementara itu, pesawat rejim Israel menyerang tiga fasiliti milik Hamas, kumpulan yang mengawal Semenanjung Gaza, sebelum Subuh hari ini sebagai tidak balas terhadap serangan roket terbaharu.

Serangan itu menyasarkan kem latihan dan tempat simpanan senjata Hamas, namun tiada kehilangan nyawa atau kecederaan dilaporkan. – Agensi

The post Rejim Israel tutup sempadan Semenanjung Gaza appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian