MH370: Kapal Seabed Constructor hilang enam hari

LONDON, 20 Jamadilawal 1439H, Selasa – Seabed Constructor, kapal canggih yang ditugaskan untuk menjalankan misi menjejaki pesawat Malaysia Airlines MH370 dilaporkan hilang secara misteri 31 Januari lalu.

Menurut portal Daily Mail, kapal berkenaan menutup Sistem Pengesan Automatik Dasar Laut (AIS), dan hanya berjaya dihubungi malam tadi setelah 10 hari berlepas dari pelabuhan Durban di Afrika Selatan.

Dilaporkan, sistem pengesanan kapal itu ditutup dalam tempoh berkenaan, selepas 80 jam melakukan perjalanan yang tidak didokumentasikan.

Sehingga kini, punca kejadian masih belum diketahui.


Kerajaan Malaysia menggunakan khidmat syarikat penerokaan dasar laut dari Amerika Syarikat, Ocean Infinity Limited, bagi misi pencarian MH370.

Kontrak diberikan berdasarkan kepada prinsip tiada pembayaran akan dibuat jika tiada penemuan dalam tempoh 90 hari operasi.

Ocean Infinity menyewa kapal penyelidikan Norway, Seabed Constructor bagi misi pencarian MH370 yang dilaporkan hilang bersama 239 penumpang dan anak kapal, ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac 2014.- Agensi

The post MH370: Kapal Seabed Constructor hilang enam hari appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian