Langkau ke kandungan utama

Nestle nafi kandungan gula dalam Milo tinggi

KUALA LUMPUR, 20 Jamadilawal 1439H, Selasa – Nestle Malaysia hari ini menyangkal dakwaan produk Milonya mengandungi kadar gula yang tinggi.

Sebaliknya kata Pengerusi  Jawatankuasa Hal Ehwal Halal syarikat Othman Md Yusoff, jika pengguna mengambil minuman itu mengikut cadangan hidangan, kandungan gula hanya sekitar enam peratus.

“Kandungan  40 peratus gula (setiap  hidangan) yang dimaksudkan itu merujuk kepada serbuk yang belum dibancuh dengan air. Milo yang dibancuh hanya mengandungi sekitar enam peratus gula sahaja.

“Daripada enam peratus itu pula hanya tiga peratus sahaja gula yang ditambah manakala lagi tiga peratus adalah gula semula jadi daripada kandungan susu (laktosa) yang terdapat dalam serbuk Milo itu,” jelasnya pada sidang media di sini hari ini.

Beliau berkata sekiranya pengguna menyediakan minuman itu mengikut sukatan seperti yang dicadangkan pada bungkusan Milo iaitu lima sudu dicampur  dengan 200 mililiter air maka minuman berkenaan tidak akan mengandungi kadar gula berlebihan.

Masalah timbul apabila pengguna tidak mengikut cadangan sukatan hidangan dengan menambahkan  gula atau susu pekat dalam  minuman itu, katanya.

Beliau berkata demikian sebagai  mengulas video seorang aktivis media sosial yang tular baru-baru ini mendakwa kononnya produk Milo mengandungi  kadar gula terlalu tinggi iaitu sebanyak 40 peratus bagi setiap  hidangan. – Bernama

The post Nestle nafi kandungan gula dalam Milo tinggi appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian