PRU14: BN janji tak roboh kuil jika tawan Selangor

KUALA LUMPUR, 10 Jamadilakhir 1439H, Isnin – Barisan Nasional (BN) berjanji tidak akan merobohkan sebarang kuil  jika dapat menawan kembali Selangor pada  PRU14  akan datang.

Pegawai Khas kepada Perdana Menteri,  Isham Jalil berkata,  BN kini menentang perobohan kuil secara salah.

“Toleransi agama dan saling menghormati di kalangan masyarakat etnik di negara ini adalah paling utama. Sejak Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri pada  2009, banyak penekanan diberikan tentang pentingnya kesefahaman dan toleransi di kalangan masyarakat berbilang kaum,” katanya dalam temubual khas dengan Ketua Pengarang Tamil Nesan, K Padmanabhan baru-baru ini

Isham berkata sejumlah besar daripada RM50 juta telah diperuntukkan bagi menaik taraf dan penyelenggaraan kuil di negara ini untuk masyarakat India.

“Bagaimanapun, saya sedih mendengar mengenai keadaan sebaliknya di Selangor sejak Pakatan mengambil alih kerajaan negeri pada 2008 apabila dua puluh kuil telah dirobohkan oleh pihak berkuasa tempatan negeri,” katanya.

Isham menjawab soalan yang dikemukakan oleh Padmanabhan mengenai tindakan merobohkan sebuah kuil Hindu di Masai, Johor, yang dikatakan dijalankan oleh kerajaan negeri Johor tetapi sebenarnya dilakukan oleh pemilik tanah persendirian.

Dalam pada itu, Isham mengulangi keyakinannya bahawa kerajaan akan mengurangkan cukai pintu supaya lebih ramai golongan muda mampu membeli rumah dan mengurangkan kos sara hidup jika BN menawan semula Selangor pada pilihan raya umum akan datang.

“Disebabkan kenaikan besar cukai pintu dan cukai perniagaan oleh kerajaan Pakatan Harapan, harga hartanah dan kadar sewa bagi premis kediaman dan perniagaan telah meningkat dengan ketara.

“Ini telah menyebabkan peningkatan  harga barangan dan perkhidmatan, jadi kos sara hidup meningkat dan menimbulkan bebanan kepada penduduk di Selangor,” katanya

Isham berkata, masalah itu juga telah menyebabkan situasi apabila rakyat di Selangor, terutama golongan muda, tidak lagi mampu untuk membeli rumah di Selangor, kerana mereka terpaksa membayar sejumlah besar bagi pinjaman rumah yang memberi kesan negatif  kepada pendapatan boleh guna, justeru meningkatkan kos sara hidup. – Bernama

The post PRU14: BN janji tak roboh kuil jika tawan Selangor appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian