Sistem pendidikan bakal diubah hadapi Revolusi Industri 4.0

KUALA LUMPUR, 8 Jamadilakhir 1439H, Sabtu – Kerajaan mungkin menyelaraskan sistem pendidikan dalam usaha menghadapi cabaran Revolusi Industri 4.0 (IR4.0), kata Datuk Seri Najib Razak.

Perdana Menteri berkata, ia dapat dicapai jika kerajaan terus memperoleh mandat daripada rakyat pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) akan datang.

“Ini adalah satu daripada keutamaan saya dan selepas PRU, dengan mandat rakyat, kita perlu mengkaji perkara ini dengan teliti dan mungkin membuat perubahan,” katanya pada sesi ‘town hall’ dengan kakitangan Axiata dan Celcom di Axiata Arena di Bukit Jalil di sini, semalam.

Najib berkata, langkah sedemikian akan memastikan generasi akan datang dilengkapi dengan pengetahuan dan kemahiran untuk menghadapi IR4.0.

Ditanya mengenai agenda Transformasi Nasional 2050 (TN50), Najib berkata, tempoh 30 tahun mulai 2020 adalah mencukupi untuk membawa kesan kepada perubahan dan menyaksikan pencapaian cemerlang masa depan.

Mengenai perkara lain, perdana menteri berkata, rakyat Malaysia terus menghormati satu sama lain bagi mengukuhkan lagi perpaduan di negara ini.

“Kita perlu memupuk nilai-nilai teras tertentu seperti belajar berinteraksi dengan satu sama lain dan belajar menghormati satu sama lain supaya Malaysia dapat mencapai kemajuan sebagai sebuah negara yang harmoni.

“Jika kita dapat mewujudkan lebih banyak detik-detik perpaduan, kita boleh mengukuhkan perpaduan dan kita perlu memerangi sebarang bentuk ekstremisme,” kata beliau. – Bernama

The post Sistem pendidikan bakal diubah hadapi Revolusi Industri 4.0 appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian