Hina Islam: Nasib Kassim Ahmad diketahui 22 Februari

kassim-ahmadPUTRAJAYA, Isnin – Mahkamah Tinggi Syariah akan menetapkan keputusan terhadap aktivis, Dr Kassim Ahmad pada 22 Februari sama ada dia akan dibebaskan atas tuduhan menghina Islam dan mengingkari pihak berkuasa agama.

Hakim Syarie, Azzeman Omar menetapkan tarikh itu selepas Kassim menuntut pembebasannya berikutan keputusan Mahkamah Rayuan yang memutuskan bahawa penahanannya adalah tidak sah.

Pada 21 Disember tahun lalu, Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa penangkapan dan pendakwaan ke atas Kassim adalah tidak sah.

Panel tiga hakim yang diketuai oleh Vernon Ong Lam Kiat membuat keputusan itu, selepas membenarkan rayuan Kassim terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur berhubung tindakan undang-undang berhubung penangkapannya dan dakwaan oleh pihak berkuasa Syariah.

Terdahulu, Ketua Pendakwa Raya Syarie, Mohammad Adib Husain memberitahu mahkamah bahawa, pihak pendakwa raya akan memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Rayuan esok.

“Tarikh akhir untuk mengemukakan rayuan itu esok dan kita masih akan menyerahkannya,” katanya.

Peguam Kassim, Rosli Dahlan memberitahu mahkamah bahawa memandangkan Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa penangkapan anak guamnya adalah menyalahi undang-undang, pihak pendakwaan tidak boleh meneruskan kes itu kerana perbuatan itu akan menghina mahkamah.

Dia didakwa pada tahun 2014 dengan tiga pertuduhan menghina Islam dan mengingkari Wilayah Persekutuan Fatwa berhubung dengan Kumpulan Anti-Hadis.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di Yayasan Kepimpinan Premier di Jalan PBH, Presint 8 di sini 09:00-5:00 pada 16 Feb.

Kassim telah memfailkan permohonan untuk semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 25 Jun 2014 untuk mencabar keputusan Jawi yang mendakwanya di Mahkamah Tinggi Syariah bagi ketiga-tiga pertuduhan.

Walau bagaimanapun, pada 8 Jan 2015, permohonannya ditolak.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian