IS mengaku bertanggungjawab serang Jakarta

alasan-bahrun-naim-serang-jakarta-3Iz

KAHERAH, Jumaat – Kumpulan Militan IS hari ini mengaku bertanggungjawab terhadap letupan dan tembak menembak yang menyebabkan kematian di Jakarta, Indonesia.

Kumpulan itu dalam satu kenyataan berkata, IS mengaku terlibat dengan serangan yang mengorbankan tujuh orang, lima daripadanya adalah penyerang.

Kenyataan itu mengatakan serangan menyasarkan perjumpaan negara sekutu Amerika Syarikat di Jakarta yang mahu memerangi IS di Iraq dan Syria.

Bagaimanapun IS memaklumkan jumlah yang maut ialah 15 orang, namun kiraan rasmi dikeluarkan kerajaan Indonesia adalah tujuh.

Dalam perkembangan yang sama, kumpulan Perisikan berpusat di Amerika Syarikat, SITE berkata ia juga diedarkan di kalangan kumpulan pro-IS dalam aplikasi mesej Telegram.

Mesej itu menyatakan bahawa penyerang menjalankan serangan di Jakarta dan meletakkan beberapa bom dengan peranti masa.

Walaupun begitu, ia berbeza dengan kenyataan polis Indonesia dan jumlah penyerang, mengatakan mereka berempat memakai tali pinggang bom dan membawa senjata ringan.

Semalam, Polis juga memberitahu Al Jazeera bahawa kumpulan IS ini sudah memberi ancaman khusus sebelumnya mengenai serangan pada hari berkenaan. – Agensi

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian