‘Ceteknya pemikiran KJ bila cakap soal sekolah SBP, vernakular’

Oleh Siti Fatimah

BANGI, 26 Syawal 1438H, Khamis – Memberi syarat untuk menutup sekolah vernakular dengan dihapuskan terlebih dahulu sekolah berasrama penuh (SBP) menunjukkan ceteknya pemikiran Khairy Jamaluddin Abu Bakar atau KJ.

Ketua Biro Latihan Kepimpinan Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Ir Muhammad Lukman Al Hakim Muhammad berkata, Menteri Belia dan Sukan itu bercakap tidak menggunakan logik dan fakta.

“Logik kurang cerdik yang digunakan juga sebenarnya sekadar alasan murahan yang kerap digunakan oleh ahli politik UMNO dan Barisan Nasional kononnya untuk menjamin keharmonian negara, namun sebaliknya bertujuan menutup kelemahan mereka memperjuangkan agenda perpaduan negara dengan lebih agresif dan konsisten.

“Beliau kelihatan seperti mahu mencabar kontrak sosial, menggubal Perlembagaan Negara dan merombak identiti negara yang meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan dan mengiktiraf kedudukan istimewa bangsa Melayu. Adakah Khairy ingin negara kita jadi liberal sepenuhnya?,” soalnya.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan KJ, yang mencabar untuk menghapuskan terlebih dahulu sekolah yang didominasi anak Melayu iaitu SBP jika mahu sekolah vernakular dihapuskan.

Ia susulan salah seorang daripada kira-kira 250 kakitangan Petronas yang hadir pada sesi dialog TN50x baru-baru ini menyatakan keinginannya terhadap sebuah negara yang bersatu padu dan antara cara paling berkesan mencapainya ialah menghapuskan sistem persekolahan vernakular.

Mengulas lanjut Lukman berpandangan, sistem sekolah satu aliran amat realistik dan praktikal untuk dilaksanakan.

Cuma katanya, kerajaan yang memerintah takut melaksanakannya demi menjaga hati dan kepentingan pihak-pihak tertentu.

“Bahkan, antara faktor terbesar kegagalan integrasi kaum di Malaysia adalah disebabkan kewujudan sistem sekolah vernakular,” katanya.

The post ‘Ceteknya pemikiran KJ bila cakap soal sekolah SBP, vernakular’ appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian