Konsep ‘Rahmatan Lil Alamin’ telah diseleweng oleh golongan liberal

Oleh Mohd Firdaus Salleh Hudin

BANGI, 29 Safar 1439H, Sabtu – Golongan liberal telah menyalahguna dan menyelewengkan istilah-istilah Islam seperti ‘Rahmatan Lil Alamin’.

Penyelewengan ini dilakukan bagi mengubah wajah Islam sebenar dan membenarkan perkara-perkara yang bercanggah dengan syariat Islam.

Tokoh Islam Indonesia, Prof Dr Anis Malik Thoha berkata, konsep ‘Rahmatan Lil Alamin’ adalah istilah Al-Quran dan benar tetapi diinginkan daripadanya kebatilan.

Justeru, ia perlu dijaga daripada terus disalahguna.

“Umat Islam perlu mengawal istilah-istilah seperti ‘Rahmatan Lil Alamin, Wasatiyyah, Adil, Benar dan lain-lain.

“Kita perlu memiliki tahap kewaspadaan yang tinggi, banyak membaca dan mengkaji, dan simposium seperti ini perlu diteruskan sebagai pencerahan dan mengelakkan kecelaruan,” katanya di Simposium Siasah Syar’iyyah anjuran Majlis Ulama Isma (MUIS) di sini hari ini.

Pengarah CASIS UTM, Prof Madya Dr Khalif Muammar pula berkata, golongan liberal mahu mengubah perkara tetap (thawabit) dalam agama dengan membawa kekeliruan dalam konsep ‘Rahmatan Lil Alamin’.

“Jika kita ubah kefahaman konsep ini, kita telah mengubah agama seperti Yahudi dan Nasrani mengubah agama mereka,” katanya.

Pensyarah Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Dr Ahmad Sanusi Azmi berkata, adalah menjadi peranan kita semua untuk memberi kefahaman betul kepada masyarakat mengenai konsep ‘Rahmatan Lil Alamin’.

“Kekeliruan dalam konsep ini telah dimulakan oleh golongan liberal dengan membawa kefahaman dalam kerangka mereka, ertinya semua perkara perlu diberi kebebasan atas nama Islam Rahmatan Lil Alamin.

“Sedangkan ia perlu difahami dalam konteks yang betul mengikut Al-Quran sendiri.

“Islam telah menetapkan batas-batas tertentu yang perlu dipelihara, bukan seperti yang sengaja dikelirukan oleh golongan liberal,” katanya yang juga Ahli Majlis Ulama Isma (MUIS).

Simposium ini telah dihadiri lebih 300 peserta dan membincangkan tajuk Konsep Islam Rahmatun Lil Alamin: Antara Kesesatan Tafsiran Hermeneutika Liberal dan Kefahaman Syarak Sebenar.

The post Konsep ‘Rahmatan Lil Alamin’ telah diseleweng oleh golongan liberal appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian