Selaraskan seragam pekerja hotel ikut tuntutan agama, budaya

KUALA LUMPUR, 4 Rabiulawal 1439H, Khamis – Pihak hotel disarankan supaya menyelaras pakaian seragam kakitangannya, terutama di bahagian kaunter depan selari dengan tuntutan agama dan budaya di negara ini.

Bercakap di Parlimen hari ini, Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Nazri Aziz berkata, dengan langkah itu secara tidak langsung mengelakkan wujud unsur diskriminasi, selaras dengan kebebasan beragama yang diperuntukkan dalam Perlembagaan.

Nazri berkata, polisi larangan bertudung pekerja kaunter depan ini bukan hanya membabitkan orang Islam sahaja, malah didakwa turut melibatkan kaum India dan Sikh.

“Saya tengok kakitangan terdiri daripada perempuan India pakai sari, atau seorang Punjabi Sikh pakai serban, mungkin hadapi isu sama, kita tidak pernah soal.

“Mungkin ada dasar tidak membenarkan orang India Malaysia pakai sari, satu kemungkinan, mungkin dipaksa pakai ‘skirt’,” katanya menjawab pertanyaan Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) di Dewan Rakyat, hari ini.

Menurut Nazri, sebagai sebuah negara berbilang kaum, tidak salah sekiranya pihak hotel menetapkan satu uniform sama yang masih mengekalkan tuntutan agama dan budaya mereka.

 

The post Selaraskan seragam pekerja hotel ikut tuntutan agama, budaya appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian