PM Israel tolak perisytiharan OIC jadikan Baitulmaqdis Timur ibu negara Palestin

TEL AVIV, 25 Rabiulawal 1439H, Khamis – Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu menolak perisytiharan oleh pemimpin Islam bahawa Baitulmuqaddis Timur adalah ibu negara Palestin.

Sebagai tindak balas kepada perisytiharan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) semalam, Netanyahu berkata, semua kenyataan ini gagal menarik perhatian pihaknya.

Dia dengan angkuhnya berkata: “Kebenaran akan menang pada akhirnya dan banyak negara pasti akan mengenali Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel dan juga memindahkan kedutaan mereka'”

Netanyahu juga berkata, rakyat Palestin akan mengiktiraf realiti ini dan berusaha untuk mencapai keamanan, bukan ekstremisme, dan mengakui satu fakta tambahan mengenai Baitulmaqdis.

Presiden AS, Donald Trump pada 6 Disember lalu mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel dan akan memulakan proses memindahkan kedutaannya ke bandar raya itu, yang melanggar dasar negaranya sendiri.

OIC juga mengisytiharkan langkah itu sebagai pelanggaran undang-undang antarabangsa.

Pada masa sama, OIC menyeru Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ‘menamatkan pendudukan Israel’ dan mengisytiharkan pentadbiran Trump bertanggungjawab atas semua kesan jika tidak menarik balik keputusan haram ini.

“Kami menganggap bahawa perisytiharan berbahaya ini, yang bertujuan mengubah status undang-undang [bandar], adalah tidak sah dan tidak mempunyai legitimasi,” kata kumpulan itu, dengan wakil daripada 57 negara. – Agensi

The post PM Israel tolak perisytiharan OIC jadikan Baitulmaqdis Timur ibu negara Palestin appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian