‘Raja Bomoh’ tamat kelas fardu ain, kata Mufti Wilayah

 

BANGI, 25 Rabiulawal 1439H, Khamis – Ibrahim Mat Zin yang dulunya terkenal dengan gelaran ‘Raja Bomoh’, selesai menjalani kelas fardu ain dikendalikan pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Ibrahim menamatkan kelasnya dengan memperoleh ilmu dan pengalaman mengenai asas al-Quran, akidah, fiqah dan akhlak, kata Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri dalam catatan di Facebooknya hari ini.

Malah, katanya, usaha Ibrahim untuk hadir kelas tersebut secara konsisten sepanjang tempoh enam bulan wajar dipuji walaupun kadangkala beliau kurang sihat.

“Apa yang paling penting, beliau berjanji untuk menjadikan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan sebagai rujukan utamanya dalam hal-hal berkaitan keagamaan.

“Diharapkan masyarakat tidak lagi memandang serong kepadanya dan sentiasa memberi sokongan kepadanya untuk terus berubah,” katanya.

Ketika perbicaraan di Mahkamah Rendah Syariah Wilayah Persekutuan pada 11 Disember lalu, hakim memutuskan bahawa Ibrahim masih perlu hadir di pejabat Mufti Wilayah Persekutuan sebulan sekali untuk memberi laporan berkaitan ilmunya bermula 1 Januari 2018 sehingga 31 Disember 2018.

“Mahkamah turut memberi amaran terakhir kepada tertuduh. Jika tertuduh masih melakukan apa-apa ritual yang bersalahan dengan syarak, mahkamah tidak teragak-agak untuk menjatuhkan hukuman dua tahun penjara kepada beliau,” katanya.

Ibrahim sebelum ini giat dalam amalan perbomohan di beberapa tempat dan akhirnya ditangkap polis di sebuah hotel Segamat, Johor, pada 21 April lalu.

The post ‘Raja Bomoh’ tamat kelas fardu ain, kata Mufti Wilayah appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian