Solat Berjemaah dan Sekolah Agama

 

Isu wajib solat berjemaah zuhur sebelum balik tidak timbul di sekolah agama.

Dan saat ini ribuan ibu bapa bersungguh-sungguh menghantar anak-anak lepasan UPSR pergi temuduga masuk tingkatan satu di sekolah agama.

Sudah tentu, lebih dua pertiga daripada pemohon terpaksa ditolak, kerana bilangan sekolah agama kerajaan terhad.

Maka sebahagian ibu bapa yang mampu hantar anak ke sekolah agama swasta. Bergolok bergadai pun tak apa, asalkan sekolah agama.

Apa tidaknya, kalau hantar anak ke sekolah biasa, nak disuruh solat berjemaah Zohor pun dibentak oleh puak Melayu yang kita tak pasti dia agama apa.

Kerajaan tak nampak ke apa yang berlaku? Tak nampak ke rakyat berebut-rebut hantar anak ke sekolah agama. Tak nampak ke sekolah agama tak cukup. Malah sekolah agama yang ada pula untuk budak yang skor A yang belum tentu pintar menyelesaikan masalah hidup.

Kerajaan tak nampak ke pendidikan agama untuk pelajar muslim di sekolah biasa dibentak oleh puak Melayu yang kita tak tahu apa agama dia? Atau buat-buat tak nampak?

Kita bukan nak merampas hak orang bukan muslim, tapi kita nak hak pendidikan untuk diri kita. Tak kacau mereka pun.

Hatta orang Melayu yang kita tak pasti apa agama dia pun, kalau mereka tidak mahu anak mereka diajar solat, mereka boleh ambil anak mereka awal.

Kita nak ajar anak kita. Mengapa mereka pula bising? Eh, ini bukan isu toleransi lagi ni, ini isu tak tahu malu nak campur tangan urusan orang lain.

Nota: Tanda orang yang menentang didik anak solat Zohor itu daripada parti politik mana. Buat poster siap-siap. Nanti kempen PRU 14, naikkan, parti orang yang tak mau didik anak bangsa solat. Ingat tu.

The post Solat Berjemaah dan Sekolah Agama appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian