Sempat masuk Tahun Satu dua hari sebelum lemas

KUANTAN, 16 Rabiulakhir 1439H, Khamis – “Pakaian sekolah arwah masih ada yang belum sampai. Alat tulis pun ada yang masih di dalam plastik. Allah beri saya pengalaman hantar anak ke sekolah dua hari sahaja.”

Itu luahan Mohd Afif Abd Razak, 32, bapa kepada Muhammad Faris Aqeel, 7, yang menjadi korban pertama banjir di Pahang, selepas lemas di longkang sawah padi di Kampung Padang Jaya, Sungai Lembing di sini pada jam 6 petang semalam.

Mohd Afif yang juga Penolong Jurutera Jabatan Kerja Raya (JKR) berkata, berita anaknya lemas dimaklumkan jirannya yang melihat dua anaknya terjatuh ke dalam sawah padi yang ditenggelami air kira-kira lapan meter.

Katanya, anak bongsunya Muhammad Firas Adam, lima, berjaya diselamatkan oleh seorang lagi jiran dan kini berada di zon kuning Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini, bagi pemeriksaan doktor memandangkan beliau menghidap asma.

“Saya nampak selipar arwah di batas. Tanpa berlengah saya terus terjun. Air begitu dalam…saya menyelam sehingga ke dasar dan lihat arwah terperosok di sudut longkang itu. Saya tarik arwah. Waktu itu arwah sudah tiga minit di dalam air.

“Saya dan jiran yang juga pesara bomba cuba lakukan bantuan pernafasan kecemasan (CPR). Kami cuba sehingga paramedik sampai, dan mereka sahkan yang anak saya sudah tiada,” katanya ketika ditemui pemberita di Jabatan Forensik HTAA di sini, hari ini.

Mohd Afif berkata, beliau tidak tahu mengapa anaknya bermain di kawasan sawah padi itu, yang terletak berhampiran dengan rumahnya, kerana mereka jarang ke situ sebelum ini.

Bagaimanapun, beliau menyedari arwah begitu aktif selepas pulang dari sekolah, di sebuah sekolah swasta Islam di sini, hari ini.

Katanya, pemergian arwah amat berat untuk diterima keluarga, terutama isterinya Intan Fazwani Che Zainol, 33, yang sedang mengandung tiga bulan.

“Kami akur dan reda…tapi kehilangan ini sudah pasti mengambil masa untuk kami tenangkan diri. Arwah anak sulung, saya letakkan macam-macam harapan kepadanya…tapi takdir saya, anak saya adalah anak syurga,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuantan ACP Abdul Aziz Salleh ketika ditemui mengesahkan kejadian. – Bernama

The post Sempat masuk Tahun Satu dua hari sebelum lemas appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian