11 negara bantu beri dana kepada pelarian Palestin

GENEVA, 15 Jamadilawal 1439H, Khamis – Selepas Amerika Syarikat mengancam akan menyekat dana sebanyak AS $65 juta kepada Palestin, 11 negara mengambil inisiatif untuk bersama membantu negara itu.

Ketua Agensi Bantuan dan Kerajaan PBB untuk pelarian Palestin (UNRWA), Pierre Krähenbühl berkata, tujuh negara iaitu Switzerland, Finland, Denmark, Sweden, Norway, Jerman dan Rusia telah memindahkan dana awal manakala empat lagi, Belgium, Kuwait, Belanda dan Ireland berjanji untuk melakukannya tidak lama lagi.

“Ia sangat jelas menunjukkan bahawa keputusan Amerika Syarikat tidak menjejaskan prestasi kami.

“Dan saya tekankan di sini sekali lagi bahawa pembiayaan kemanusiaan perlu dipertahankan daripada terikat dengan pertimbangan politik,” katanya.

Amerika Syarikat berkata pada bulan lalu bahawa ia akan menahan menyekat AS$65 juta daripada AS$125 juta yang telah dirancang untuk dihantar ke UNRWA, yang digunakan untuk mengendalikan sekolah dan klinik untuk 5.3 juta rakyat Palestin di seluruh Timur Tengah, termasuk di Gaza dan Tebing Barat.

Kraehenbuehl telah melancarkan kempen mengutip dana sebanyak kira-kira AS$800 juta untuk memberikan bantuan kepada pelarian Palestin di wilayah Syria, Lubnan, Jordan dan Palestin tahun ini. – Agensi

The post 11 negara bantu beri dana kepada pelarian Palestin appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian