Kebakaran: Indonesia isytihar amaran bencana empat wilayah

JAKARTA, 6 Jamadilakhir 1439H, Khamis – Indonesia mengisytiharkan amaran bencana ke atas empat wilayah di negara itu, susulan kebakaran hutan semalam.

Empat wilayah berkenaan adalah Sumatera Selatan, Riau, Kalimantan Barat dan Kalimantan Tengah,  kawasan yang mudah mengalami kebakaran hutan seperti tahun sebelum ini.

Difahamkan, kebakaran hutan di Indonesia sengaja dicetuskan petani untuk membersihkan tanah bagi tujuan pertanian.

Tindakan itu menyebabkan ratusan hektar tanah musnah sejak seminggu lalu, sehingga kerajaan terpaksa menggandakan usaha mema­damkan kebakaran.

Jurucakap Agensi Pengurusan Bencana Negara Indonesia (BNBP), Dr Supoto Purwo Nughoro berkata, gabenor di empat wilayah berkenaan mengeluarkan amaran berdasarkan jumlah titik panas atau kawasan yang mudah berlaku kebakaran.

“Kesemua wilayah itu terletak di garisan khatulistiwa dengan Riau paling dekat dengan Singapura.

“Bilangan titik panas yang ditemui turut meningkat. Minggu lalu, kebanyakan kawasan titik panas ditemui di daerah Kali­mantan Barat manakala Pontia­nak pula diselaputi jerebu tebal,” katanya.

Dalam tempoh 24 jam bermula 7 pagi waktu tempatan semalam, satelit Terra dan Aqua telah mengesan 78 kawasan titik panas di seluruh Indonesia.

Pada 2015, kebakaran hutan besar di Indonesia memusnahkan dua juta hektar tanah mencetuskan krisis jerebu di Singapura serta Malaysia. – Agensi


The post Kebakaran: Indonesia isytihar amaran bencana empat wilayah appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian